حکمونه

آيا بر زیورات که استفاده می شود زکات است؟

سوال:

حکم شریعت اسلامی در مورد زکات زیورات (طلا و نقره ..) چیست ؟ آیا زکات به زیورات که استفاده میشود داده میشود اگر میشود چقدر است لطفا در مورد برایم معلومات بدهید.

جواب:

السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
مذهب صحیح در مورد زکات طلای زن اینست که هرگاه زنی مالک حد نصاب طلا شد و یکسال بر آن گذشت، باید زکات طلای خود را بپردازد چه برای استفاده زینتی باشد یا تجاری، و این مذهب حنفیه و روایتی از امام احمد و رای امام ابن حزم است و افرادی همچون ابن مسعود و عمر و عبدالله بن عمرو رضی الله عنهم اجمعین است و در روایتی از عایشه رضی الله عنها نیز چنین حکمی نقل شده است.
دلیل وجوب زکات در زیور آلاتی که برای آرایش و استفاده ی زن تهیه می شود، حدیثی است که عبدالله بن عمرو بن عاص رضی الله عنه روایت کرده است: «أَنَّ امْرَأَةً أَتَتْ رسول الله صَلَّی اللَّه عَلَیْهِ وَآله وَسَلَّمَ وَمَعَهَا ابْنَةٌ لَهَا وَفِی یَدِ ابْنَتِهَا مَسَکَتَانِ غَلِیظَتَانِ مِنْ ذَهَبٍ فَقَالَ لَهَا: أَتُعْطِینَ زَکَاةَ هَذَا؟ قَالَتْ: لَا قَالَ: أَیَسُرُّکِ أَنْ یُسَوِّرَکِ اللَّهُ بِهِمَا یَوْمَ الْقِیَامَةِ سِوَارَیْنِ مِنْ نَارٍ؟! قَالَ فَخَلَعَتْهُمَا فَأَلْقَتْهُمَا إِلَی النَّبِیِّ صَلَّی اللَّه عَلَیْهِ وَآله وَسَلَّمَ وَقَالَتْ: هُمَا لِلَّهِ عَزَّ وَجَلَّ وَلِرَسُولِهِ» ابوداود (1563).
یعنی: «زنی به همراه دخترش نزد رسول الله صلی الله علیه وسلم آمد، دختر دو چوری پهن طلایی به دست داشت. پیامبر صلی الله علیه وسلم به او فرمود: آیا زکات این دست بندها را ادا می کنی؟ گفت: نه خیر، رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: آیا دوست داری که الله تعالی در روز قیامت به تو دو دست بند آتشین بپوشاند؟! (عبدالله بن عمرو) می گوید: دختر، دست بند ها را در آورد و به پیامبر صلی الله علیه وسلم تقدیم نمود و گفت: اینها از آنِ الله و رسولش است».
از طرفی شرط احتیاط آنست که یک مسلمان در چنین مسئله ی حساسی برای خارج شدن از اختلاف علماء، زکات طلای خود را بپردازد مبادا که این همان حکم اصلی شریعت باشد و کسانی که زکات طلای خود را نمی دهند، مرتکب گناه شوند.
ونصاب طلا 85 گرام است، هرگاه نزد شخصی 85 گرام طلا جمع گردید ویک سال بالای آن گذشت باید زکات آنرا بپردازد، اگز از 85 گرام کم باشد زکات بالایش فرض نیست، ولی اگر یک انداز طلا ویک انداز پول نقد باشد، که جمعا به قیمت 85 گرام طلا ویا اضافه تر میرسد، زکات بالایش فرض می گردد.
زکات طلا و پول نقد یک قسم است، از هر 40 گرام یک گرام وازهر 40 افغانی یک افغانی به همین تر تیب، ربع عشر یعنی چهارم حصه یک گرام در 10 گرام.
والله اعلم

صافی بنسټ خبرتیا Safi Foundation Ads Donation

wasiweb.com

wasiweb.com Publisher Team publish your sent articles. you can send your articles to publish, also you can be author with us. Share the website and articles with your friends

خپل نظر مو دلته ولیکئ

Back to top button
وسیع ویب
error: