پسران و دختران جوان به این نکات جدأ توجه نمایند

در مقابل مشکلاتی که امروزه دامنگیر جوانان شده است چند اصل کلی و مهم را یادآور می‌شویم که کمک مؤثری در تشخیص این مشکل می‌کند، و به امید خداوند گشایشی و راه علاجی مؤثر برای آن موضوع خواهد بود.
1- شایسته است که هر دختر جوانی تلفن‌های مشکوکی که از سوی افراد ناشناس به او می‌شود را سریعاً قطع کند، و باید بداند که در این گونه اعمال تنها او قربانی و صید آن خواهد شد، مگر این که لطف خداوند شامل حالش گردد و زودتر متوجه اشتباهش شود و در صدد رفع اشتباهش برآید.

2- با وجود تذکرات زیاد و گفتن سرگذشت‌های دردآور در این زمینه، اما باز می‌بینیم که تعداد زیادی از دختران مسلمان از سرگذشت‌های همنوعان خود پند و عبرت نگرفته اند.
و بدون توجه و بی‌اهمیت به عواقب و خیم آن اقدام به این کارها می‌کنند، و در برابر این همه پند و موعظه‌ها و بیان وقایع بازهم شاهد بروز موارد بیشماری از این معضلات از سوی دختران مسلمان هستیم.

3- پدر و مسئول خانواده در برابر این امور باید هشیار باشد و ارتباط صمیمی با خانواده داشته باشد، و از حال و امورات آنها لحظه به لحظه باخبر باشد و مشکلات‌شان را حکیمانه برطرف کند، چرا که او حاکم و خانواده اش رعیت او می‌باشند، و وظیفه شرعی و دینی مسئولیت مواظبت از آنها تا روز قیامت بر عهده او خواهد بود.

4- رفت و آمد افراد خانواده به خارج از منزل به خصوص رفتن زنان، بدون محرم را کنترل و آنها را برای برآورده‌کردن حاجات‌شان همراهی کنند.

5- توجیه و بیدارنمودن افراد خانواده نسبت به این گونه امورات و معضلات و ترساندن آنها از واقع‌شدن در بلاهایی که از اینگونه رفتارها ناشی می‌شود.

your ads

6- تشویق‌نمودن جوانان به زود ازدواج‌کردن و ازدواج خیریه را به راه انداختن.

7- بچه‌ها را تنها با تلفن رها نکنند، و این چیز تأسف باری است که ما در آن سستی به خرج می‌دهیم، و این از جمله مسائلی است که منجر به مشکلاتی برای خانواده‌ها می‌شود.

8- در خانه نسبت به زن بی‌توجه نباشد، و از همصحبتی با او کوتاهی نورزد و خود را با خواندن مجلات و دیدن تلویزیون سرگرم نکند، و از همنشینی با دوستان‌شان و سرگرم‌شدن با آنها و گذراندن وقت در جاهای لهو و لعب صرف‌نظر کند.
9- باید از ورود وسایل مبتذل «نوارها و مجلات و فیلم‌های مبتذل» به خانه جلوگیری کند. شایسته است که افراد خانواده را در انتخاب کانال‌های خوب تلویزیون یاری کند و آنها را از خطرات نگاه‌کردن به کانال‌های موسیقی مبتذل آگاه کنند.
10- پرهیز از ایجاد جو شک و تردید بدون دلیل در بین افراد خانواده و ایجاد جوی مملو از اعتماد و اطمینان نسبت به همدیگر و ساختن شخصیت افراد خانواده بر همین اساس و کاشتن بذر اعتماد و اطمینان و آرامش در دل تک تک افراد خانواده.
11- حل مشکلات کوچک و بزرگ خانواده با درایت و حکمت و عدم اعمال خشم و غضب و عصبانیت‌های بی‌مورد.
12- آگاه‌کردن دختران جوان به خطرات نرم و نازک صحبت‌کردن در تلفن با دیگران و طولانی‌کردن مکالمات، زیرا این یکی از دلایلی است که طرف دیگر مکالمه «مزاحم تلفنی» را وامی‌دارد که جری‌تر شود و تماس‌ها را تکرار کند.
13- مسئول خانواده گوشی را بلافاصله پس از قطع آن بردارد تا به طرف مقابل بفهماند که هنوز دختر در حال گوش‌دادن به مکالمه اش است، «تا او را تنبیه نماید و مچش را بگیرد».
14- «در پایان» هدایت و بازگشت به راه راست را برای این فریب‌خوردگان به جای درخواست هلاکت و نابودی آنان از خداوند منان مسئلت بداریم.

ــــــــــــــــــــــــــــ

از کتاب عواقب دردناک ارتباطات تلفنی نامشروع

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب