محاسبه مسؤولان سنگين تر از اعضا ست

تا اينجا انگشت گذارده شد روى مسئوليت هاى مامورين و پايين رتبه هاى جريان اسلامى، مسؤليت ها و وجايب اشخاصى كه به حيث مسئولان و اميران وظيفه دارند، به نسبت مسئوليت هاى مامورين و زيردستان، بسيار مهم و حساس است تا هنگامى كه مسئولان و اميران مسئوليت ها و مكلفيت هاى خود را درست و به گونه شايسته ادا نكنند و به آن به طور شايد و بايد توجه نورزند، در مجال سمع و طاعت، توازن و تعادل به وجود نمى آيد.
همچنان محاسبه و بازپرسى اميران و مسئولان امور در روز قيامت به نسبت محاسبه مامورين  وزيردستان و رعيت بيشتر و سخت تر مى باشد.
و در دنيا نيز كاميابى و موفقيت يك جريان و حركت به بالندگى و خوب درخشيدن و بهتر كاركردن و فعاليت مسئولان وابسته است.
و مامورين و فعالان رتبه پايين، زمانى در همان عرصه ها و ساحات كارى شان به فعاليت مى پردازند و امور محوله ى خود را به گونه ى درست به انجام مى رسانند كه آمران و مسئولان بالارتبه، پابندى درست و جدى به مسئوليت هاى خود داشته باشند و آن را به طور درست و خوب ادا كنند.
قرآن كريم در اين مورد رهنمايى دارد و به شأن بزرگ و عالى مرتبت رسول الله صلى الله عليه وسلم اشاره مى كند: فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِى الأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ. (سوره آل عمران آيه159 )
پس به [بركت] رحمت الهى با آنان نرمخو [و پرمهر] شدى و اگر تندخو و سختدل بودى قطعا از پيرامون تو پراكنده مى ‏شدند پس از آنان درگذر و برايشان آمرزش بخواه و در كار[ها] با آنان مشورت كن و چون تصميم گرفتى بر خدا توكل كن زيرا خداوند توكل‏كنندگان را دوست مى ‏دارد.
در اين آيه شريف براى آن مسئولان و اميرانى كه خواستار پيروى، الهامگيرى و تأسى پذيرى از رسول الله صلى الله عليه وسلم هستند و آنگونه مى خواهند كار و فعاليت در عرصه دعوت نمايند، بهترين و اساسى ترين هدايت و رهنمايى شده است و براى شان مى فهماند كه بدو در نظرداشت اين هدايت و با پشت پازدن به اين رويكرد مهم، هيچ سازمان وجريانى به گونه لازم و بايسته فعاليت كرده نمى تواند و از پيمودن راه موفقيت ناتوان در مى آيد.
هر عضو حركت و جريان به كدام اساسات ومسئوليت هاى كه مكلف گردانيده شده بايد، مزاج،عادت، ذوق و سليقه خود را به همان  كاربرابر نموده وهمسازگار سازد.


هفته نامه اصلاح ملي، جوزاى ۱۳۸۹، شماره ۹

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe



ترنم یوتیوب چینل

نوې ویدیو هره ورځ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب