شوهرم شراب می نوشد آیا خدمتش بکنم؟

یکی از خواهرانم پرسش دارد که من مأمور شدم تا بدینوسیله از شما بپرسم.زنی که شوهرش شراب مینوشد و گاهی از روی مستی به آزار و اذیت روانی (غیرفیزیکی( همسرش می‌پردازد؛ حال اگر، آن زن خدمت شوهر شرابخوارش را بکند؛ آیا کار خوبی انجام میدهد؟ شنیده بودم که می‌گویند که اگر آن زن خدمت این شوهر شرابخوار را انجام دهد؛ همه عبادات و نماز این زن به درگاه خداوند مقبول نمی‌شود؟ آیا این سخن راست است؟ خواهش میکنم مرا راهنمایی کنید. حق زن در برابر شوهر شرابخوارمطابق مذهب حنفی چیست؟
سپاسگذارم

جواب:
خواهر عزيز تشكراز سوالي كه مطرح كرديد، خداوند چنين احساس را براي همه زنان مسلمان نصيب بفرمايد.
در ارتباط به سوال شما بايد گفت : در اين شك نيست كه خدمت شوهر در وقت نوشيدن شراب، به خاطر همكاري در اين زمينه، مثل آنكه براي شان جام شراب را بياوريد، يا جام شراب را شست و شوي نماييد، يا شراب شان را آماده كنيد، يا در مجلس شراب نوشي با وي بنشينيد، جايز نيست و نبايد در اين حالات با وي همكاري صورت گيرد. چون در حديثي كه از رسول الله صلي الله عليه وسلم روايت شده است براي ده كس لعنت شده است:
چنانچه حضرت انس رضی الله عنه ميفرمايد که رسول الله صلی الله عليه در مورد شراب ده کس را لعنت نموده است :
–    کسيکه شراب را توليد ميکند .
–    کسيکه برايش شراب توليد ميشود .
–    فروشندهء شراب .
–     کسيکه برايش شراب خريداری شده است .
–     کسيکه شراب را حمل ميکند (دريور ، جوالی وغيره)
–     کسيکه برايش شراب حمل ميشود (خواه تجارودکاندار باشد وياهم خريدار)
–     نوشندهء شراب .
–     ساقی (کسيکه شراب را به ديگران توزيع ميکند )  گارسون های هوتل.
–     استفاده از پول شراب.
–     همچنان کسانيکه مواد را برای شرکت های شراب نوشی ميفروشند وميدانند که از مواد آنها ويا ميوه جات شان برای شراب سازی استفاده ميشود .

بايد در وقت نوشيدن شراب همراهش نباشيد، اگر مي باشيد بايد نصيحتش كنيد و برايش بگوييد كه شراب نوشيدن از گناهان كبيره است و خداوند نوشنده ي آن را لعنت كرده است.
و تلاش نماييد كه در حين نشه بودن آن، با وي نباشيد كه مورد اذيت روني قرار گيريد و براي شما ضرر رسانند.
ولي اگر قرار براين باشد كه خانمي خدمت شوهر شراب نوش خود را بكند، هرگز اين امر سبب براي از بين رفتن نماز و عباداتش نمي شود.
همچنان اين خواهر حق دارد كه بعداز نصيحت اگر شوهرش اصلاح نشد، قضيه را به محكمه كشوربرساند و حتا حق دارد كه از اين شوهر فاسق خود جدا شود اما از رهگذر طرح اين موضوع به محكمه و در صورت عدم اصلاح شدن شوهرش.
اما در حالات عادي، غير حالت نوشيدن شراب، بايد از شوهر خود در امور غير معصيت و گناه، اطاعت نمايد و ازش سركشي نكند، وقتي كه از شما كمك و خدمت بخواهند در امور روا.

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe



ترنم یوتیوب چینل

نوې ویدیو هره ورځ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب