رهنمائي شرعی براي صرافان ماركيتهاي صرافی
سوال داشتم در باره معاملات مارکیت صرافی فی دالر خرید نقده ۶۶.۷۰ افغانی است معامله قرضه در مارکیت صرافی است یک هفته ۶۶.۲۰ افغانی فرق ۵۰ افغانی ازنگاه دین اسلام سود است یانه معلومات بدهيد تشکر؟
استاد فضل الله ممتاز- متخصص فقه اسلامی
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله، أما بعد،،
بر مسلمان فرض است كه احكام معاملات، خريد وفروش خود را بداند وبیاموزد تا اينكه در حرام واقع نشود، زيرا دنيائي تجارت، معاملات وبزنس باريكي هاي زيادي دارد كه بسياري ازمردم آنرا نمي دانند با وجود اینکه نماز مي خوانند، زكات ميدهند، روزه ميگيرند ، حج ميروند ليكن در معاملات داخل باز، وخريد وفروش در حرام خوري واقع مي شوند، ازينرو دانستن آداب معاملات تجارتي از اهميت خاص برخوردار است حتى فقهاء مقوله ای دارند كه :” دين عبارت از معامله است”، امانتكاري وصداقت مسلمان ، قوت وضعف ايمانش در اين ميدان بيشتر مورد آزمون قرار ميگيرد ومعلوم مي شود..
حالا ميپردازيم به جواب سوال دوست محترم ما..اين معامله را كه شما ياد آور شدين عينا سود است كه آن را فقه اسلامي ربا النسئية ميدانند، يعني خريد وفروش ومبادله ومعامله قرضي اجناس كه در آن سود واقع مي شود..زيرا همين پول نقد در خريد وفروش ومبادله حكم طلا ونقره را ميگيرد ..
اگر اين معامله نقدي ميبود وبه قرض كشانيده نمي شد جائز بود زيرا كه در بدل كردن دالر به افغاني فايده گرفتن مباح وحلال است زيرا دو پيسه وسكه مختلف هستند، بايد معامله نقدي باشد، دست بدست انجام شود، در يک ووقت ويک مجلس حسي ويا حكمي كه از طريق وسائل حديث انجام داده مي شود..رسول الله صلى الله عليه وسلم درحديث صحيح كه امام مسلم روايت كرده فرموده است: ” : الذهب بالذهب، والفضة بالفضة، مثلاً بمثل، سواء بسواء، يدًا بيد، فإذا اختلفت هذه الأجناس؛ فبيعوا كيف شئتم، إذا كان يدًا بيد ..” خريد وفروش طلا ونقره واجناس كه به اين دو قياس مي شود بايد مساويانه باشد ونيز دست بدست انجام شود اما اگر دو سكه واجناس مختلف باشد مي توانيد كه مفاد بدست بياوريد بشرط كه دست بدست انجام شود يعني معامله قرضي نباشد…پول نقد حكم طلا نقره را دارا ميباشد..وصرافان محترم در صرافی با يد اين احكام را مراعات كنند:
1- درصورت تبادله افغاني به افغاني يا دالر به دالر فايده گرفتن حرام قعطي وناجائز مطلق است وسود شمرده مي شود .
2- اگر دو سكه مختلف باشد مثلا درهم اماراتي با افغاني بدل شود فايده گرفتن جائز ومشروع است بشرطه كه معامله نقدي ودست بدست انجام شود.
3- فايده گرفتن در نقل وانتقال پول وپيسه تاجران از يک شهر به شهر ديگر ويا از يک كشور به كشور ديگر جواز دارد مثلا مبلغ يک لک افغاني را صرافي در كابل تسليم مي شود ونمايندگي اش در هرات مبلغ نودونه هزار افغاني به كسي كه خواهش نقل وانتقال پولش را كرده ميدهد اين جائز است زيرا همان هزار افغاني اجوره نقل پول است ني فایده صرافي ..اما اگر به نيت صرافي بگيرد اين هزار افغاني را در اين صورت نيز سود شمرده مي شود.
اصلاح انلاین