حکم رفتن نزد جادوگران چیست؟
در عملیات جادو معمولا کلمات شرک آمیز و استعانت از شیاطین و جنات بکارمی رود. زیرا این عملیات زمانی تاثیر گذارند که صاحب این عملیات در خباثت و نجاست قولا و فعلا و اعتقادا با شیاطین مشابه باشد .
و بسیار از سخنان کاهنان و جادوگران طبق تصریح حدیث نبوی ب محض می باشد .
و کسی که به نزد کاهنی می رود و از او چیزی می پرسد در حدیث بر عدم پذیرش نماز چهل روزش تهدید شده است . اگر کسی خود جادو بکند یا اینکه نزد شخصی جادوگر برود تا از او جادو
بگیرد حکم او چیست؟
حامدا و مصلیا
عمل جادو و سحر شرعا حرام می باشد که حرمت آن با نص قرآن و سنت به ثبوت
رسیده است و یکی از گناهان کبیره ی می باشد . حتی برخی از عملیات سحر و
جادوا بگونه ای اند که باعث کفر اند .
و در عملیات جادو معمولا کلمات شرک آمیز و استعانت از شیاطین و جنات بکارمی رود. زیرا این عملیات زمانی تاثیر گذارند که صاحب این عملیات در خباثت و نجاست قولا و فعلا و اعتقادا با شیاطین مشابه باشد .
و بسیار از سخنان کاهنان و جادوگران طبق تصریح حدیث نبوی کذب محض می باشد . و کسی که به نزد کاهنی می رود و از او چیزی می پرسد در حدیث بر عدمپذیرش نماز چهل روزش تهدید شده است .
مفتی محمد شفیع رحمه الله در تفسیر معارف القرآن 1/279 در ذیل آیه و لکن الشیاطین کفروا یعلمون الناس السحر می نویسد : اگر در جادویی از عملیات کفری مانند استغاثه و استمداد از شیاطین … استفاده شود این سحر بالا جماع کفر است .
اگر تعویذی که ساحر می نویسد در آن از شیاطین و جنات استمداد گردد حکم جادوا را داشته و حرام است و اگر الفاظ مشتبهی بکار رفته که معنایشان معلوم نیست و احتمال استمداد از از شیاطین و جنات باشد باز هم حرام است .
اگر معتقد بر این است که ساحران در امور تصرف دارند ایشان کافر است و همسرش از وی جدا می شود باید فورا توبه کرده و تجدید ایمان بنماید .
وادلة تحریمه کثیرة منها
أ – قوله تعالی : و ألق ما فی یمینک تلقف ما صنعوا انما صنعوا کید ساحر و
لا ینلح الساحرین اتی [سورة طه : 69]
ب – و لکن الشیاطین کفروا یعلمون الناس السحر [البقرة : 102]
فجعله فی تعلیم الشیاطین و قال فی اخر الایه و یتعلمون ما یضرهم و لا
ینفعهم فاثبت فیه ضررا بلا نفع
ج – قوله تعالی حکایته عن سحرة فرعون : امنا بربنا لیغفرلنا خطایانا و ما
اکرهتنا علیه من السحر و الله خیر و ابقی [هود : 73]
فاخبر أنهم رعبوا الی الله فی ان یغفر لهم السحر وذلک یدل علی انه ذنب
الموسوعة الفقهیة 24/263
د – قول النبی صلی الله علیه و سلم اجتنبوا السبع الموبقات … الشرک
بالله و السحر (اخرجه الشیخان و ابو داود 20/41)
ه – عن عایشه قالت : قلت یا رسول الله ان الکهان کانوا یحدثوننا بالشی
فنجده حقا قال تلک الکلمة الحق یخطفها الجنی فیقذفها أن لنا ولیه و یرید
فیها مائسة کذبه .
قالت عائشة سأل اناس رسول الله من الکهان فقال لهم رسول الله لیسوا بشی
الحدیث قرله : لیسوا بشی ای لیس قولهم بشی یعتمد علیه
تلمکة فتح الملهم 4/386
و فی صحیح المسلم :
و – عن صفیة بعض ازواج النبی صلی الله علیه و سلم عن النبی قال من اتی
عرافا عن شی لم تقبل له صلوة أربعین لیلة
«صحیح المسلم 4/1751 رقم 2230 ط دار الحدیث »
و فی روح المعانی : تحت قوله تعالی و لکن الشیاطین کفروا یعلمون السحر و المرادبه امر غریب تشبه الخارق و لیس به اذ یجری فیه التعلم و یستعان فی تحصیله بالتقریب الی الشیطان بارتکاب القباع قولا کالرقی التی فیها الفاظ الشرک ومدح الشیطان و تسخیره و عملا کعبادة الکواکب و التزام الجنایة و
سائر الفسوق و اعتقادا کاستحسان ما یوجب التقریب الیه و محبت ایا وذلک لا یستتب الا بمن یناسبه فی الشرارة و خبث النفس نان التناسب شرط التضام والتعاون فکما ان الملائکة لا تعاون الا اخیار الناس المشبهین بهم فی المواظبة علی العبادة و التقریب الی الله تعالی بالقول و الفعل کذلک
الشیاطین لا تعاون الا الاشرار المشبهین بهم فی الخباثة قولا و فعلا واعتقادا « روح المعانی 1/338»
و فی تکملة فتح الملهم : اما حکم السحریان تعاطیه حرام بالاجماع و ان کان مصحوبا بالعقیدة الفاسدة فانه کفروا بما ان السحرة اکثر ما یعتقدون ما هو معارض لعقائد التوحید فانه اطلق علی السحر کلمة الکفر فی قوله تعالی و ما کفر سلیمان و لکن الشیطان کفروا یعلمون الناس السحر … و کذلک ما یفعله
بعض السحرة من الاستعانه بالشیاطین بضرب من التقرب الیهم معتقدین بأنها متصرفة فی هذه الا مورلا شک فی کوفه کفرا و حکم مثل هذا الساحر انه یقتل لانه مریدا او زندیق و اما السحر الذی لا یتضمن شیئا من العقائد و الاعمال المؤدیة الی الشرک فانه لیس کفرا ولکنه حرام یعزی فاعله الا اذا تعاطاه احد لازالته عمن وقع علیه ، فقد جوزه العلماء کما صبرح به الحافظ فی الفتح
«تکملة فتح الملهم 4/301»
«کذا فی حکام القرآن للعثمانی 1/48»
کتبه : محمد رضا رخشانی
الجواب الصحیح: عبدالحلیم القاضی عفا الباری عنه
الجواب صحیح: محمد قاسم القاسمی
الجواب صحیح: عبدالقادر العارفی عفی عنه
دار الافتاء دار العلوم زاهدان
sunnionline.ir
تهیه کننده: علیرضا رضوی درمیان