حکم استعمال داوهای که در آن الکل است؟

پرسش:

السلام علیکم
با عرض ادب حکم نوشیدن یا خوردن ادویات حاوی الکل چیست؟
در اینجا یک زن مریض است وبه او شربتی را داکتر داده است که درآن مقداری از الکل مجود است، خوردن این دوا چه حکم دارد؟
با احترام

جواب:

الحمدلله، والصلاة والسلام علی رسول الله، وبعد:

اگر دواهای كه اين زن استفاده ميكند مست کننده باشند نبايد استفاده كند و بايد از دواهای ديگرى استفاده كند، اما اگر اين دواها ودارو مست آور نيستند و مواد الكلی در آنها ناچيز و غير مؤثر است، و يا اگر دواهای ديگرى پيدا نشوند در این صورت می تواند از اين داروها استفاده كند تا خودش را به تهلكه نيندازد، زيرا اگر انسان به پاى مرگ برسد حتى براى او جائز است كه شراب بنوشد و از گوشت خوك بخورد، البته فقط تا اندازه اى كه خودش را از مرگ نجات بدهد، خداوند متعال ميفرمايد:
” إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللَّهِ ۖ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ” (البقرة : 173)
” خداوند، تنها (گوشت) مردار، خون، گوشت خوک و آنچه را نام غيرِ خدا به هنگام ذبح بر آن گفته شود، حرام کرده است. (ولي) آن کس که مجبور شود، در صورتي که ستمگر و متجاوز نباشد، گناهي بر او نيست؛ (و مي‌تواند براي حفظ جان خود، در موقع ضرورت، از آن بخورد) خداوند بخشنده و مهربان است “.

ودر این مورد شيخ ابن عثيمين رحمه الله می گوید:
” اما در مورد مواد الكلى كه در برخى داروها استفاده ميشوند، اگر اثر الكل در اين دواها نمايان شود بصورتيكه انسان را مست ميكند حرام است، ولى اگر اثرش نمايان نباشد و فقط براى حفظ دارو از آن الكل استفاده شده باشد اشكالى نيست كه از آن استفاده شود، زيرا ماده الكل در آن دارو مؤثر نيست” (لقاءات الباب المفتوح 3/231)

والله اعلم

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe



ترنم یوتیوب چینل

نوې ویدیو هره ورځ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب