تطبيق شريعت جامعه را از مفاسد اخلاقى مصؤون ميدارد

ياد داشت
به مناسبت هفته ي تقويت ارزش هاي اخلاقي، ديدگاه هاي چند تن از علماي برجسته كشور را در رابطه به حكم شريعت در زمينه ترويج مفاسد اخـلاقي، گـونه ها و راهكارهاي جلوگيري از آن،

س1_ حكم شريعت در مورد ترويج مفاسد اخلاقى چيست:
ج: خداوند متعال در آيت نوزدهم سوره نور كه مل نمودن  بر احكام و دساتير آن سبب پاك شدن جامعه اسلامى از هر نوع فساد و مفاسد اخلاقى مى گردد، حكم شريعت را در مورد ترويج  فساد اخلاقى كه از مروجين عمده آن در صدر اسلام منافقين بودند بيان نموده است:  ان الذين يحبون ان تشيع الفاحشة في الذين آمنوا لهم عذاب اليم فى الدنيا و الاخرة.  (آيه 19 سوره نور
يعنى آنانيكه دوست مى دارند كه گناهان بزرگى همچون زنا و لواطت در ميان مؤْمنان پخش گردد، براى ايشان در دنيا و آخرت شكنجه و عذاب در دناكى تعيين گرديده است.

پس طوريكه از ترجمه آيت دانسته ميشود، كسانيكه مفاسد اخلاقى را كه در رأس آن زنا و لواطت قرار دارد در ميان مسلمانان با استفاده از وسايل مختلف پخش نمايند در دنيا با تطبيق نمو دن حد قذف، حد زنا، عقوبت لواط در صورتى كه شرعاً به ثبوت رسيده باشد بايد مجازات گردند، و ايشان اگر در دنيا عقوبت نگردند و بدون توبه بميرند، پس برايشان در آخرت عذاب درد ناكى كه همانا جهنم و آتش دوزخ است تعين گرديده است.
پس بطور فشرده بايد گفت كه ترويج مفاسد اخلاقى و يا  همكارى نمودن در ترويج آن و مساعد ساختن زمينه براى پخش آن همه اين كار ها از ديگاه شريعت اسلامى حرام قطعى بوده و نزد خداوند جرم بزرگ به شمار ميرود كه در صورت عدم توبه، مستحق عذاب اليم مى گردد.

س2_ فساد اخلاقي چيست و چند نوع است:
ج: فساد اخلاقى عبارت است از هر شيوه و كردار زشت اخلاقى، قولى باشد آن شيوه و يا فعلى و اعتقادى، طوريكه بر خى از مفاسد اخلاقى با بكار بردن دست؛ و برخى باشنيدن توسط گوش،  برخى توسط چشم و ساير اعضا و اندام انسان صورت ميگيرد.
هم چنان برخى از مفاسد اخلاقى با زبان و برخى ديگر با باور و طرز تفكر نيز صورت ميگيرد،  طوريكه شخصى در ذهنش آزادى انجام دادن مفاسد اخلاقى را اّرزو  نمايد.
علماى اخلاق و شريعت اسلامى مفاسد اخلا قى را چوكات بندى نموده فرمودند: چهار چيز و جود دارد كه اصول مفاسد اخلاقى را تشكيل ميدهد:
ه1_ جهالت و نادانى، طوريكه انسان جاهل بر اساس جهل و نادانى اش اشياى خود  بد را خوب وكمال و يا كامل را ناقص، و ناقص را كامل فكر مى كند.
ه2_ شهوات و خواهشات كه آن را قوت طلبى نيز ناميده اند، و از آن  مفاسدى چون زنا وخيانت مستى ببار مى آيد.
ه3_ظلم .
ه4_ غضب.

انواع مفاسد اخلاقي:
ه1_ مفاسد زبانى كه شامل غيبت، سخن چينى ، دروغ گويى، دشنام ، استهزا و تمسخر و ساير الفاظ كفرى و شركى مى گردد.
ه2_ مفاسد سمعى و بصرى كه شنيدن موسيقى، تجسس نمودن ، نظر حرام را در بر مى گيرد.
ه3_ مفاسد فعلى و عملى كه علاوه بر افعال كفرى و شركى انحرافات جنسى (زنا، لواطت و يا هم جنسى گرايى) بى حجابى و غيره را در بر ميگيرد.
راه كار هاي موثر براي جلو گيري از مفاسد اخلاقي:
راه مؤثر براى سد مفاسد اخلاقى قائم نمودن نظام اسلامى است كه بدون موجوديت نظام اسلامى و تطبيق آن در تمام ابعاد، نميتوان از مفاسد اخلاقى جلوگير كرد د زيرا نظام اسلامى راهكار هاى  وقايوى و علاجى هر دو را در بر دارد.
و در صورت عدم موجوديت نظام اسلامى نميتوان صد فيصد از مفاسد اخلاقى جلوگيرى بعمل آورد،  اما بخاطر اينكه همه در منجلاب مفاسد اخلاقى سقوط ننمايند و هم چنان بخاطر رفع مسئوليت ايمانى كه در اين آيت مباركه  تذكر رفته است  مى توان برخى اقدامات عملى را روى دست گرفت كه در راس آنها امور ذيل قرار دارد.
ه1-  احياى شعيره امر به معروف و نهى از منكر در سطوح مختلف.
ه2-  تربيه و پرورش اسلامى در محيط خانواده، مكاتب و مدارس.
ه3- تقويه تبليغات اسلامى با استفاده از تمام وسايل مؤْثر.
ه4- بيان نمودن اضرار و عواقب شوم مفاسد اخلاقى، مانند زنا، لواطت و غيره .
ه5- توضيح مفاسد اختلاط و جلوگيرى از آن در ساحات تعليمى و ادارى.
ه6- احياى رسالت مساجد.
ه7- تشكيل كميته هاى مردمى كه در رأس آن امامان و خطباى مساجد قرار داشته باشند.

your ads

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe



ترنم یوتیوب چینل

نوې ویدیو هره ورځ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب