اولین مصحف قرآن بر روی پارچه ابریشم

 

تهیه و ترتیب: انجنیر محمد نذیر تنویر، هالند

هنرمند و خالق آثار تزیینی از جمهوری آذربایجان آیات قرآن را با استفاده از رنگ های طلا‌یی و نقره‌ ای بر روی پارچه ابریشمی نوشت.

دوشیزه تونزاله «محمدزاده» نقاش و هنرمند آثار تزیینی است که ۳۳ سال عمر دارد و دارای درجه تحصیلی دکتورا در رشته تاریخ وهنر می باشد.

تونزاله «محمدزاده» موفق گردید تا آیات قرآن کریم را با استفاده از رنگ های طلا‌یی و نقره ‌ای؛ با حجم ۱۵۰۰ میلی ‌لیتر را، بر روی صفحات شفاف ابریشیمی که مجموعه کلی پارچه آن در حدود ۵۰ متر می رسد، نگارش نماید.

وی برای تحریر این قرآن کریم با قطع و صحافت (۳۳ در ۲۹) سانتی متری، از نسخه‌های کتاب قدسی پخش شده توسط ریاست امور دینی کشور ترکیه استفاده نموده است.

تونزاله «محمدزاده» که محصل دوره دکتورا در رشته تاریخ هنر پوهنتون مرمره ترکیه می باشد، به خبرنگار آناتولی گفت:

مفکوره نوشتن آیات قرآن کریم بر روی ابریشم از آرزوی های «ایجاد نوآوری» در رشته هنر من ناشی شده است و این شاهکار را طی سه سال به اتمام رسانیدم.

تونزاله «محمدزاده» افزود:

«در نتیجه تحقیقات و بررسی آموزشی خود دیدم که قبلاٌ نسخه ابریشمی قرآن کریم تهیه نشده است. تاکنون روی محصولات گوناگون آیات قرآن کریم نوشته شده، اما من خواستم تا نخستین قرآن کریمی را که تمامی صفحات آن بر روی پارچه های ابریشمی باشد، آماده نمایم که این موفقیت را خالق هستی نصیب ام گردانید.»

وی در ادامه تصریح کرد:

تهیه این نسخه از لحاظ دینی هیچ مشکلی ندارد، چونکه ابریشیم در قرآن کریم نیز ذکر شده، و پاداش زحمات مؤمنان در بهشت وعده داده شده است:

وَجَزَاهُم بِمَا صَبَرُوا جَنَّةً وَحَرِيرًا ﴿الانسان:١٢

به پاداش صبرى كه كرده‌اند پاداششان را بهشت و حرير داد

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب