اهداف و اسرار ازدواج: چرا ازدواج بکنیم؟

ازدواج حکمت ها و فایده ها و اسراری دارد که بعضی از آنها در قرآن ذکر شده و بعضی نیز در سنت نبوی آمده و بعضی دیگر را علما­ ذکر کرده اند، از جمله:

خلقت انسان به صورت زوج می باشد: به صورتی که مرد از زن ، و زن ازمرد می باشد، چون ازواج همانند ارواح است، و گفته شده: هرچیزی به هم نوع خودش گرایش دارد، و خداوند متعال با گفته­ی خود این امر را تأ کید فرموده: « بَعْضُکُم مِّن بَعْضٍ»[آل عمران/۱۹۵] پاره‌ای از شما از پاره دیگر هستید (و همگی همنوع و همجنس می‌باشید). و باز فرموده:«وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاء بَعْضٍ» [توبه/۷۱] مردان و زنان مؤمن، برخی دوستان و یاوران برخی دیگرند.

ایجاد آرامش در کنارهمسر:

خواه مراد از آرامش، آرامش جسمی باشد، یا آرامش روحی، یا هردو باهم، و این چیزی است که ما از حدیث رسول (صلی الله علیه وسلم) در مورد همسر گرامی اش حضرت خدیجه – رضی الله عنها- برداشت می کنیم. «ما أبدلنی الله عزوجل خیراً منها، قد آمنت بی إذ کفر بی الناس، و صدقتنی إذ کذبنی الناس، و واستنی بمالها إذ حرمنی الناس، ورزقنی الله عزوجل ولدها إذ حرمنی اولاد النساء»( مسند امام احمد ۶/۱۱۷) خداوند از خدیجه چیز بهتری به من نداده ، هنگامی که مردم نسبت به من کفر روزیدند او به من ایمان آورد، وقتی مردم مرا به دروغ انداختند او مرا تصدیق کرد، و وقتی که مردم مرا تحریم اقتصادی کردند اومال خود را در اختیار من قرار دادو با مال خود مرا یاری کرد، وخداوند از خدیجه به من فرزند داد.

ایجاد مهربانی و دلسوزی در بین زوجین:

به طوری که ازدواج بر پایه­ی همکاری و دلسوزی و رحمت استوار است ،و نتیجه­ی آن دختران و پسران می باشد.

در ازدواج درسها و نشانه هایی وجود دارد:

انسان هرگز به بعضی از این درسها آگاهی پیدا نمی کند مگر اینکه به آثار وخیم عزوبت و کناره گیری از ازدواج توجه بکند، و کناره گیری از ازدواج ممکن است که انسان را به پست ترین مرحله­ از رزائل برساند ، به این سبب است که در شریعت به ازدواج امر شده است.

ازدواج کردن باعث عزت ، و ازدواج نکردن باعث ذ لیلی می شود:

مصداق آن قول حدیثی است که ابو نجیح –رضی الله عنه- روایت کرده که پیامبر-صلی الله علیه وآله وسلم- فرموده اند:« مسکین مسکین مسکین رجل لیست له إمرأه» کسی که همسر ندارد مسکین (از نظر ارزش و اعتبار)است مسکین است مسکین است.

قالوا: یارسول الله! وإن کان غنیا من المال؟ گفتند که ای رسول خدا هرچند که از نظر مالی ثروتمند باشد؟

قال: «وإن کان غنیا من المال» آری هرچند که از نظر مالی غنی باشد.

و همچنین فرمودند: «مسکینه مسکینه مسکینه امرأه لیس لها زوج» زنی که شوهر ندارد مسکین است، مسکین است، مسکین است.

قالوا: یارسول الله! وإن کانت غنیه من المال؟ گفتند ای رسول خدا هرچند آن زن از نظر مالی ثروتمند باشد؟

قال: «و إن کانت غنیه من المال» آری هر چند از نظر مالی ثروتمند باشد.(المعجم الأوسط طبرانی:۴/۲۵۲)

ازدواج وسیله­ای است برای غنی شدن: مصداق آن قول خداوند متعال است که می فرماید: « وَأَنکِحُوا الْأَیَامَى مِنکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ إِن یَکُونُوا فُقَرَاء یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ » [نور/۳۲] ‏ مردان و زنان مجرّد خود را و غلامان و کنیزان شایسته ( ازدواج ) خویش را ( با تهیّه نفقه و پرداخت مهریّه ) به ازدواج یکدیگر درآورید (و به فقر و تنگدستی ایشان ننگرید و نگران آینده آنان نباشید . چرا که) اگر فقیر و تنگدست باشند (و ازدواجشان برای حفظ عفّت و دوری از گناه انجام گیرد) الله آنان را در پرتو فضل خود دارا و بی‌نیاز می‌گرداند. بی‌گمان الله جل جلاله دارای نعمت فراخ (بوده و) آگاه (از نیّات همگان) است. ‏

و قول رسول الله –صلی الله علیه وآله وسلم – که می فرمایند: «تزوجوا النساء فإنهن یأتینکم بالمال» با زنان ازدواج کنید چون انان مال را برای شما می آورند.(مستدرک الحاکم:۲/۱۶۱، مصنف ابن ابی شیبه:۳/۱۵۲)

اشباع غریزه و حب بقاء:

مصداق آن قول رسول الله علیه والصلاه و السلام است که می فرماید: «لا یدع احدکم طلب الولد، فإن الرجل إذا مات و لیس له ولد انقطع اسمه» هیچکدام از شما خواستن او لاد را ترک نکند، زیرا مردی که بمیرد و فرزندی نداشته باشد نامی از او برده نمی شود.(المعجم الکبیر طبرانی:۲۳/۲۱۰)

ادامه داشتن عمل بعد از مرگ:

مصداق آن قول رسول الله -صلی الله علیه وآله وسلم- است که می فرماید: «اذا مات ابن آدم انقطع عمله الا ثلاثه: صدقه جاریه، أو علم ینتفع به، أو ولد صالح یدعو له» (صحیح مسلم: ۱۶۳۱ سنن ترمذی: ۱۲۹) هرگاه انسان فوت شد قطع عملش می شود مگر سه عمل که بعد از مرگش برای او نفع دارد: اول اینکه صدقه­ی جاریه انجام داده باشد دوم اینکه علمی به کسی یاد داده باشد سوم اینکه فرزند صالحی که برای او دعا کند داشته باشد.

شفاعت روز قیامت:

مصداق آن قول نبی صلوات الله علیه می باشد که فرموده: لا یموت لأحد من المسلمین ثلاثه من الولد فیحتسبهم إلا کانوا له جُنه من النار» هر مسلمانیکه سه فرزندش بمیرد در روز قیامت برای او سپری در مقابل آتش می باشند. زنی گفت یارسول الله اگر دو فرزند باشد چه؟ آیا آنها هم سپر می شوند؟ پیامبر –صلی الله علیه وآله وسلم- فرمودند دوفرزند هم سپر می شوند.( صحیح بخاری:۱۶۳۱، سنن ترمذی:۲/۱۲۹)
ایجاد جامعه وبقا و استمرار نسل بشری به گونه­ای شایسته:پیامبر –صلی الله علیه وآله وسلم فرموده اند: «تزوجوا الولود الودود، فإنی مکاثرکم بکم الأنبیاء یوم القیامه» (السنن الکبری البیهقی) با زنانی ازدواج کنید که توانایی بچه دار شدن زیادی را دارند و اهل مودت هستند که من به زیاد بودن شما نسبت به سایر امتها در روز قیامت افتخار می کنم.

نویسنده: دکتور محمد عمرالحاج
مترجم: ادریس قیصری

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب