آیا خوردن گوشت حيوانات ظلم است؟
كشتن حيوانات يك عمل ظالمانه است پس چرا مسلمانان از گوشت حيوانات خود را تغذيه مي كنند؟
نوشته: دوكتور ذاكر نايك
ترجمه: مسيح
جواب: در اين اواخر سبزى خوارى قدم جديدى است در سراسر جهان كه حتا بعضى ها آنرا به حقوق حيوانات پيوند مى دهند. در حقيقت، عده ى زياد مردم مصرف گوشت و غيره توليدات غير سبزى ها را نقض حقوق حيوانات مى پندارند.
اسلام به رحم و دلسوزى بالاى تمام موجودات زنده امر مى كند و در عين حال اسلام مدعى است كه الله (ج) تمام زمين و كليه گياهان و جانوران شگفت انگيز آن را براى استفاده و منفعت بشريت خلق كرده و بر بشريت است تا از هر منبع روى زمين درست و خردمندانه، به حيث نعمت و امانت الله تعالى استفاده كند.
بياييد تا به جنبه هاى ديگر اين بحث نظر بياندازيم:
1. يك مسلمان مى تواند كاملا سبزى خوار باشد
يك مسلمان مى تواند مسلمان بسيار خوب باشد در حاليكه كاملا از سبزى ها استفاده كند به اين معنا كه مصرف گوشت حيوانات بالاى مسلمانان اجبارى نيست.
2. قرآنكريم خوردن گوشت حيوانات را جواز مى دهد
قرآنكريم مصرف گوشت حيوانات را به مسلمانان جايز دانسته، آيات زير براى مشروعيت آن دلالت دارد:
“اى كسانى كه ايمان آورده ايد! به پيمان هاى تان وفا كنيد! چهار پايان براى شما حلال شده است؛ مگر آنچه بر شما استثنا كرده خواهد شد” {قرآنكريم 1:5}
“و چار پايان را آفريد؛ در حالى كه در آن ها براى شما وسيله ى پوشش و منافع ديگرى است؛ و از گوشت آنها مى خوريد!” {قرآنكريم 5:16}
“و براى شما در چارپايان عبرتى است؛ از آنچه در درون آنهاست (از شير) شما را سيراب مى كنيم؛ و براى شما در آنها منافع بسيارى است؛ و ازگوشت آنها مى خوريد!” {قرآنكريم 21:23}
3. گوشت مغذى و منبع سرشار پروتين كامل است
گوشت منبع خوب پروتين عالى بوده و از ديدگاه بيولوژيكى داراى پروتين كامل مى باشد به عبارت ديگر بايد تمام 8 نوع امينو اسيد ضرورى كه توسط بدن تركيب نمى شوند، در برنامه ى غذايى روزانه تهيه شوند. همچنان در تركيب گوشت آهن، ويتامينB1 و نياسين شامل اند.
4. انسان ها دندان هاى Omnivorous (همه چيز خوار) دارند
اگر دندان هاى حيوانات علف خوار مانند گاو، بز و گوسفند را ملاحظه كنيم، چيزى برجسته ى مشابهى در همه ى اين ها به مشاهده مى رسد. همه ى اين حيوانات مجموعه ى دندان هاى هموارى دارند كه مناسب براى علف خوارى اند و اگر دندان هاى حيوانات گوشتخوار مانند شير، پلنگ و ببر را ملاحظه كنيم، بر خلاف در ميابيم كه اين ها داراى دندان هاى تيز اند كه مخصوص گوشت خوارى مى باشد. اگر مجموعه ى دندان هاى انسان را ملاحظه كنيم، مى بينيم كه انسان داراى دندان هاى هموار و تيز اند؛ از اين لحاظ همه چيز خوار هستند. پس اگر خداوند متعال مى خواست كه انسان تنها از سبزى ها استفاده كند؛ چرا براى ما دندان هاى تيز عطا كرده؟ امرمنطقى است كه خداوند (ج) پيش بين ضرورت و مصرف ما به سبزى ها و گوشت بود.
5. انسان ها قابليت هضم هر دو نوع غذا ها را دارند
سيستم هاضمه ى علف خواران تنها قابليت هضم سبزى ها را دارد و برخلاف سيستم هاضمه ى گوشت خواران تنها قابليت هضم گوشت را داراست. اما سيستم هاضمه ى انسان قابليت هضم هر دو نوع غذا (سبزى ها و گوشت) را داراست. اگر خداوند متعال مى خواست كه انسان ها تنها از سبزى ها استفاده كنند پس چرا براى ما سيستم هاضمه ى عطا كرده كه هر دو نوع غذا را هضم كرده بتوانيم؟
6. كتاب هاى مقدس هندو ها خوردن گوشت را جواز مي دهند
الف) تعداد زيادى از هندو ها كاملا سبزى خوار هستند. آن ها به اين باور اند كه مصرف گوشت در مغايرت با دين هندويزم قرار دارد. ليكن حقيقت اينست كه كتاب هاى مقدس هندو ها خوردن گوشت را جايز مى دانند. دركتاب هاى مقدس هندو ها تذكر داده شده كه حكما و روحانيون هندو از گوشت استفاده مى كردند.
ب) در فصل 5 اشلوك30 منو سمروتي تذكر داده شده:
“آن مصرف كننده ى كه گوشت آن حيواناتى را صَرف مى كند كه براى خوردن خلق شده،كاربدى نمى كند اگر چه هر روز استفاده كند، زيرا خداوند بعضى مصرف شونده ها و بعضى مصرف كننده ها خلق كرده است”
ج) و درآيت بعدى منو سمروتى اينچنين آمده:
“خوردن گوشت قربانى درست است زيرا مطابق گفته هاى قوانين خدا ها شناخته شده است.”
د) بعد تر بازهم در اشلوك 39 و 40 بيان شده:
“خداوند خودش حيوانات مستلزم فداكارى براى قربانى خلق كرده، … ، بنا بر اين ذبح در قربانى كشتار محسوب نمى شود.”
هـ) مهابهارت انوشاشن پروا فصل 88 گفتگو بين درم راج يوذ شترا و پتامه بشما را در باره ى اينكه كدام غذا به پترس (نياكان) در جريان شردها (مراسم فاتحه) پيشكش شود تا آنها را راضى نگهدارد، بيان مى كند:
يوذ شترا گفت: “اى صاحب قدرت عظيم! بگو كدام چيز است كه اگر به نياكان متوفا وقف شود پايان ناپذير باشد، ختم نشود و وجود آن هميشه باقى بماند؟”
“بشما گفت: “بشنو يوذشترا در مراسم شردها چيز هاى را كه مردم پيشكش مى كنند: (اگر)كنجد، برنج، جو، ماشا، آب، سبزى هاى ريشه يى و ميوه پيشكش شود – اى پادشاه! پترس (نياكان) به مدت يك ماه خشنود باقى مى مانند. اگر در مراسم شردها ماهى پيشكش شود، پترس به مدت دو ماه خشنود باقى مى مانند. با گوشت گوسفند به مدت سه ماه، با گوشت خرگوش به مدت چار ماه، با گوشت بز به مدت پنج ماه، با گوشت خوك به مدت شش ماه، با گوشت پرندگان به مدت هفت ماه، با گوشتى كه از آهوى پرشاتا حاصل مى شود به مدت هشت ماه و با گوشتى كه از آهوى رورو حاصل مى شود به مدت نه ماه، با گوشت گوايا به مدت ده ماه، با گوشت گاوميش به مدت يازده ماه و با گوشت گاو يك سال مكمل رضايت آنها حاصل مى شود. پياسا مخلوط با روغن باندازه ى گوشت گاو نزد پترس مقبول است. با گوشت وادريناسا (گاو بزرگ) رضايت نياكان براى مدت دوازده سال حاصل مى شود.اگر گوشت كرگردن به رويت سال قمرى در روز وفات پترس اهدا شود، پايان ناپذيرمى شود.سبزى هاى معطرخوراكى بنام كلاسكا،گلبرگ هاى گل كنچاناو نيزگوشت
بز سرخ اگر براى آنها اهدا شود پايدار مى گردد.
پس اگر مى خواهى نياكان خود را براى هميشه راضى نگهداري، بايد به آنها گوشت بز سرخ وقف كني.”
7. دين هندويزم تحت نفوذ اديان ديگر قرار گرفته
باوجود اينكه كتاب هاى مقدس هندو ها به پيروان خود اجازه ى خوردن گوشت مى دهند بسيارى از هندو ها روش مصرف كلى سبزى ها را پذيرفته اند زيرا آنها تحت نفوذ اديان ديگر مثل دين براهمابودا قرار گرفته اند.
8. نباتات هم زندگى دارند
برخى از اديان به كلى استفاده از سبزى ها را بحيث قانون غذايى پذيرفته اند چون آنها كاملا برخلاف قتل موجودات زنده اند.
اگر زندگى بدون كشتن هيچ يك از موجودات زنده ممكن باشد، من اولين فردى خواهم بود كه چنين طرز زندگى را اختيار مى كنم. در گذشته تصور مى شد كه نباتات زندگى ندارند ولى امروز اين امر يك حقيقت عمومى است كه نباتات هم زندگى دارند؛ بنا بر اين، استدلال آنها در ازبين نبردن موجودات زنده حتا با وجود مصرف كامل نباتات هم برآورده نمى شود.
9. نباتات احساس درد مى كنند
بحث ديگراين كه نباتات درد احساس نمى كنند، از اين سبب كشتن نباتات جرم كمترى نسبت به كشتن حيوانات مى باشد. امروز ساينس ثابت ساخته است كه حتا نباتات احساس درد مى كنند. اما گريه ى نباتات توسط انسان ها قابل شنوايى نيست و اين به علت ناتوانى گوش انسان است كه صوت هاى خارج از محدوده ى شنوايى (كمتر از20 هرتز و بيشتر از 20000 هرتز) را درك نمى تواند و هر صوت پايينتر و بالاتر از اين محدوده توسط گوش انسان شنيده نمى شود در حاليكه سگ ها تا 40000 هرتز را شنيده مى توانند؛ از همين سبب سوت هاى صامت سگ ها كه داراى فريكونسى بالاتر از 20000 و كمتر از 40000 هرتز اند تنها توسط سگ ها قابل درك مى باشد يعنى انسان ها از درك آن عاجز اند. سگ ها صوت صاحب خود را شناسايى مى كنند و نزد صاحب خود مى آيند.
در ايالات متحده ى امريكا تحقيقى توسط يك دهقان صورت گرفت و درنتيجه او آله ى اختراع كرد كه انعكاس دهنده ى گريه ى نباتات است و انسانرا قادر به شنيدن گريه ى نباتات مى سازد. آله ى مذكور قادر به درك فورى گريه ى نباتات و نياز آنها به آب است. تحقيقات اخير نشان مى دهد كه نباتات خوشحالى و اندوه را نيز درك مى نمايند و همچنان مى گريند.
(تيمى از دانشمندان آمريكايى دريافتند كه برخى از گياهان استوايى فركانس هايى مافوق صوت از خود صادر مى كنند كه به وسيله دستگاه هاى پيشرفته علمى ثبت شده است.
دانشمندانى كه حدود سه سال قبل به تحقيق ومطالعه اين وضعيت حيرت آور پرداختند، دريافتند كه اين پالس هاى مافوق صوت به الكتريسته نورى تبديل شده و بيش از صدمرتبه در ثانيه تكرار مى شوند.
يك تيم آمريكايى اين آزمايش را در برابر يك گروه علمى در انگليس انجام دادند كه در بين اين گروه، يك دانشمند مسلمان هندى الاصل نيز قرار داشت. بعد از 5 روز آزمايش، گروه انگليسى از اين مساله بسيار شگفت زده شدند ولى دانشمند مسلمان انگليسى گفت: مامسلمانان اين مساله را در 1400 سال پيش تفسير كرده ايم. دانشمندان از اين سخن وى بسيار حيرت زده شدند و اصرار كردند كه آن را برايشان شرح دهد. دانشمند مسلمان اين آيه قرآن را قرائت كرد: «و هيچ موجودى نيست جز آن كه او را به پاكى مى ستايد ولى شما ذكر تسبيح شان را نمى فهميد. او بردبار و آمرزنده است.»
زمانى كه اسم الله « جلاله » بلند شد، پالس هاى مافوق صوت به الكتريسته نورى تبديل و بر روى مانيتورها ظاهر گشت.
پروفيسور «وليام براون» مسئول اين تيم تحقيقاتى با اين دانشمند مسلمان براى شناخت دين اسلام به گفت و گو پرداخت و دانشمند مسلمان براى وى دين اسلام را تشريح كرده و يك جلد قرآن مجيد به همراه تفسير آن به زبان انگليسى را به وى اعطا كرد. براون شهادتين را گفت و مسلمان شد – مترجم)
10. قتل موجود زنده ى كه دو حس كمتر دارد گناه كمتري نيست
يكى از مصرف كنندگان نباتات قضيه را طورى مطرح كرد كه نباتات تنها دو و يا سه حس دارند در حاليكه حيوانات پنج حس دارند. از اين لحاظ كشتن نباتات گناه كمترى نسبت به كشتن حيوانات محسوب مى شود.
تصور كنيد برادر شما كر و گنگ تولد مى شود و با مقايسه به انسان هاى ديگر دو حس كمتر دارد. او به حد بلوغ مى رسد و كسى او را به قتل مى رساند. چون برادر شما دو حس نسبت به اشخاص ديگركمتر دارد، آيا شما براى قاتل تقاضاى جزاى كمترى از محكمه مى كنيد؟ در حقيقت شما مى گوييد كه او يك معصوم و يك انسان بى گناه را به قتل رسانيده و از قاضى مى خواهيد تا قاتل را به جزاى سنگين تر محكوم نمايد.
خداوند (ج) مى فرمايد: “اى مردم از آنچه در زمين است، حلال و پاكيزه بخوريد” {قرآنكريم 2:168}
11. تجاوز نفوس گله ها
اگر تمام انسانها از نباتات و سبزى ها استفاده كنند، اين امر منجر به تجاوز نفوس گله ها در روى زمين مى شود زيرا تكثير و افزايش در حيوانات خيلى ها سريع است. خداوند (ج) با حكمت خدايى خود مى داند تا چطور توازن مخلوقات خود را به درستى نگهدارد. جاى تعجب نيست كه خداوند (ج) خوردن گوشت گله ها را جواز داده است.
12. فايده ى سبزى خواري
اگر كسى كاملا سبزى خوار باشد هيچ كراهت ندارد اما او نبايد مصرف كنندگان گوشت را ظالم قلمداد كند. يك حقيقت جالب اينكه اگر همه ى هندى ها از گوشت استفاده كنند، استفاده كنندگان حاضر گوشت ضرر مى كنند زيرا قيمت گوشت افزايش ميابد.