آیا اسلام خشونت را ترویج می دهد؟

سوال: آیا دین اسلام خشونت، بی رحمی و خونریزی را ترویج نمی دهد؟ زیرا قرآنکریم خطاب به مسلمانان می گوید: “هر کجایی که کافران را بیابید، به قتل برسانید!”

جواب: بصورت عموم تعداد زیاد غیر مسلمانان چند آیت مشخص قرآنکریم را بعضا تعبیر نادرست می کنند تا اسطوره ای را که اسلام خشونت را ترویج کرده و پیروان خود را تشویق می کند تا کسانی را که خارج از آیین شان قرار دارند به قتل برسانند، جاودانی نگهدارند.

آیت سوره التوبه
اکثرا نکوهشگران اسلام بر آیت زیر از سوره التوبه انگشت انتقاد بلند می کنند تا وانمود سازند که اسلام خشونت، وحشت، جانورخویی و خونریزی را گسترش می دهد.  به نقل از این آیت:
فَاقْتُلُواْ الْمُشْرِكِينَ حَيْثُ وَجَدتُّمُوهُمْ وَخُذُوهُمْ وَاحْصُرُوهُمْ وَاقْعُدُواْ لَهُمْ كُلَّ مَرْصَدٍ
ترجمه: مشركان را هر كجا يافتيد بكشيد و آنان را دستگير كنيد و به محاصره درآوريد و در هر كمينگاهى به كمين آنان بنشينيد
{قرآنکریم 5:9}
این آیت در جریان نبرد نازل گردیده.
نکوهشگران اسلام درحقیقت این آیت را خارج از اصل موضوع بیان می دارند. هرگاه بخواهیم به عمق انگیزه برویم و شان نزول را بدانیم باید این سوره را از ابتدا یعنی از نخستین آیت بخوانش بگیریم. بعدا از مطالعه در خواهیم یافت که یک پیمان صلح میان مسلمانان و مشرکین مکه به امضا رسیده بود که بعد ها توسط مشرکین مکه، با توصل به اجرای عمل خلاف صلحنامه منعقده، نقض گردید و سپس مدت چار ماه برای آنها مهلت داده شد تا اشتباه خود را جبران کنند در غیر آن علیه ایشان قتال آغاز می گردد.

آیت 5 سوره التوبه خطاب به مسلمانان می فرماید:
فَإِذَا انسَلَخَ الأَشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلُواْ الْمُشْرِكِينَ حَيْثُ وَجَدتُّمُوهُمْ وَخُذُوهُمْ وَاحْصُرُوهُمْ وَاقْعُدُواْ لَهُمْ كُلَّ مَرْصَدٍ فَإِن تَابُواْ وَأَقَامُواْ الصَّلاَةَ وَآتَوُاْ الزَّكَاةَ فَخَلُّواْ سَبِيلَهُمْ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
ترجمه: پس چون ماه‏هاى حرام سپرى شد مشركان را هر كجا يافتيد بكشيد و آنان را دستگير كنيد و به محاصره درآوريد و در هر كمينگاهى به كمين آنان بنشينيد پس اگر توبه كردند و نماز برپا داشتند و زكات دادند راه برايشان گشاده گردانيد زيرا خدا آمرزنده مهربان است. {قرآنکریم 5:9}
باید یاد آور شد که این آیت در جریان نبرد نازل شده و حکم آن نیز فقط در میدان کارزار و نبرد اعتبار دارد.

مثال جنگ امریکا و ویتنام
تاریخ چندی قبل شاهد جنگ خونین میان امریکا و ویتنام است. تصور کنید رییس جمهور و یا فرمانده ارتش امریکا در میدان مبارزه خطاب به سربازان خود می گوید “هر جا ویتنامی یی را دیدید، بکشید!” اگر امروز بدون ارایه ی جریان و انگیزه خطابه بگوییم که رییس جمهور امریکا می گفت “هر جا ویتنامی یی را دیدید، بکشید” قطعا او را به مثابه یک قصاب معرفی می کنیم ولی اگر سخنان او را با ارایه ی چگونگی وضعیت زمان ومکان بازگویی کنیم یعنی بگوییم که این دستور در میدان جنگ صادر شده، کاملا منطقی به نظر می رسد زیرا گفته می شود که او با گفتن این جمله خشن می خواست روحیه سربازان را تقویت کند.
این آیت برای تقویه  روحیه نازل گردید

همانند مثال بالا، آیت 5 سوره التوبه نیز در جریان نبرد نازل گردیده تا روحیه رزمندگان مسلمان تقویت شود. آنچه خداوند (ج) به رزمندگان مسلمان می گوید این است که در جریان محاربه هراسان نباشید و هر جا که با دشمن مقابل شدید ایشان را از دم تیغ بکشید.
پرش از آیت 5 به 7

ارون شوری یکی از سرسخت ترین بدبینان و نکوهشگران اسلام در هندوستان است. او در صفحه 572 کتاب خود بنام “The World of Fatwahs” آیت شماره پنجم سوره التوبه را ذکر میکند و بیدرنگ به آیت شماره هفتم پرش می کند. اگر کمی دقت کنیم بخوبی دانسته می شود که او آیت ششم را از قلم انداخته و خواسته آنرا مخفی نماید.

جواب در  آیت ششم است
آیت 6 سوره التوبه به این عقیده باطل که اسلام خشونت، وحشت و خونریزی را ترویج می دهد اینگونه پاسخ می دهد:
وَإِنْ أَحَدٌ مِّنَ الْمُشْرِكِينَ اسْتَجَارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَّى يَسْمَعَ كَلاَمَ اللّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لاَّ يَعْلَمُونَ
ترجمه: و اگر يكى از مشركان از تو پناه خواست پناهش ده تا كلام خدا را بشنود سپس او را به مكان امنش برسان چرا كه آنان قومى نادانند{قرآنکریم 6:9}
الله (ج) تنها به پناه دادن آن عده مشرکانی که در جریان نبرد از مسلمانان پناهندگی می خواهند اکتفا نمی کند بلکه به مسلمانان دستور می دهد تا پناهنده را به منطقه مطمین و با امن بدرقه کنند.

اگر به قوانین مبارزات مسلحانه بین المللی عصر حاضر نظر بیاندازیم حد نهایی عاطفه و صلح پسندی یک جنرال مهربان و صلح دوست ارتش در میدان جنگ ممکن این باشد که اگر سربازان دشمن تسلیم شوند و صلح بخواهند فقط رها شوند، اما هیچ فرمانده ارتش هرگز به سربازان و منسوبین خود نخواهد گفت که اگر سربازان دشمن هنگام مبارزه و نبرد صلح بخواهند، صرف به آزاد ساختن آنها اکتفا نکرده بلکه ایشانرا به محل مطمین و امن نیز انتقال دهند!  این کاملا چیزی است که خداوند جهانیان (ج) به منظور حفظ و برقراری صلح در روی زمین بر بندگان مومن امر میکند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

از کتاب: کافران چه می پرسند

نویسنده : داکتر ذاکر عبدالکریم نائیک
مترجم : احم مسیح فضل

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب