آيا با عطر الکولی و بدون کلاه نماز اداء میشود؟

السلام علیکم و رحمت الله و برکاته!
سوال من اینست که ایا استفاده عطر و سپری هایکه برای خوشبویی استفاده میشود باعث کدام مشکلی در لباس انسان میشود یا نه ؟ یعنی اگر انسان با ان لباس ها نماز و دیگر عبادات را انجام دهد کدام مشکلی نخواهد بود؟ البته قابل ذکر است که در ترکیب عطر و سپری یک مقدار نا چیز الکول هم استفاده میشود که ان مقدار بعد از پراسس تغیر مینماید .

همچنان در مورد پوشاندن سر در وقت نماز اگر معلومات بدهید خیلی ها خرسند خواهم شد.
تشکر

جواب :

محمد شعیب قریشی

الحمد لله والصلاة والسلام علی رسول الله ، وبعد :
در مورد الکول علما سه رای دارند :
اول اینکه الکول نجس است وباید در عطرها و هر چیزیکه باشد ، از استعمال آن اجتناب شود ، ودلیل ایشان آیه 90 سوره المایده است که الله تعالی می فرماید: (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ) سوره المایده /90
اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد شراب و قمار و بتها و تيرهاى قرعه پليدند [و] از عمل شيطانند پس از آنها دورى گزينيد باشد كه رستگار شويد
یعنی خمر (الکول) عمل شیطان است واز آن باید دوری نمود ، نه خورده شود ونه هم برای کاری دیگری استعمال شود.atar

همچنان به این حدیث استدلال می کنند که از ابن عباس رضی الله عنهما روایت شده رسول الله صلى الله عليه وسلم فرمود: أتاني جبريل فقال: يا محمد: إن الله لعن الخمر، وعاصرها، ومعتصرها، وشاربها، والمحمولة إليه، وبائعها، ومبتاعها، الخ…
به من جبریل علیه السلام آمد وبرایم گفت : ای محمد : الله جل جلاله خمر (شراب) وکسیکه آنرا تیار می کند ، وکسیکه طلب  جوركردن آنرا می کند، و کسیکه آنرا می خورد ، وکسیکه آنر حمل می کند ، وکسی که آنر می فروشد ، وکسیکه آنرا می خرد ، تا آخر حدیث مبارک لعنت كرده است.

اینها می گویند که شاید کسیکه شراب می خرد ویا می فروشد خودش از آن استفاده نکند شايد بر وي گناهي نباشد، در حالي چنين نيست بلكه وي نيز مرتكب فعل حرام مي شود، پس حرمت خرید عطر ها هم از این آیت ثابت می شود.

گروه دیگری از علما بر این اند که :  الکول حرام است ولی نجس نیست ، مانند بول و چتلی انسان . ومی گویند که :

نجاست الکول معنوی است مانند بسیاری از آشیاي که حرام است ولی نجس ( كه مانع اداي نماز شود و انسان نمازگذار را بی نمازنمايد) نیستند ، زهر خوردن حرام است ولی نجس نیست، خاک خوردن حرام است ولی خاک نجس نیست همین گونه بسیار چیزهای دیگر، وما گفته میتوانیم که همه نجاستها حرام است ولی همه ی محرمات نجس (بی نماز) نیستند .
(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ) سوره المایده /90

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد شراب و قمار و بتها و تيرهاى قرعه پليدند [و] از عمل شيطانند پس از آنها دورى گزينيد باشد كه رستگار شويد

دراین آیه مبارکه همرا با خمر (شراب) آشیای حرام دیگری هم ذکر شده است ولی آنها بی نماز نیستند  ، پس در باره نجاست هر چیز باید دلیل از قرآن ویاسنت داشته باشیم، ودرباره نجاست (بی نمازی) الکول کدام دلیل وجود ندارد.

همچنان استدلال می کنند که :  وقتیکه شراب (خمر) حرام گردید ، صحابه ی کرام رضوان الله علیهم شرابی را که در خانه های خود ذخیره نموده بودند ، آنرا در کوچه وبازار (هرجای که بود) فروانداختند ، و آن ظرفهای که در آن شراب بود رسول الله صلی الله علیه وسلم برایشان آمر ننمود که آنرا بشویند ، پس اگر شراب نجس (بی نماز) می بود باید رسول الله صلی الله علیه وسلم برای صحابه امر می نمود که آنرا در بازارها وکوچه ها نریزانند ، زیراکه چتلی ونجاست باید در جاهای پاک انداخته نشود ، ودیگر اینکه باید امر می نمود که ظروفی راکه به الکول آغشته شده شسته  شود زیرا وقتیکه در خیبر گوشت خر اهلی حرام گردید ، رسول الله صلی الله علیه وسلم به صحابه امر نمود که در ظروفیکه گوشت خر ذخیره میشد آنر با آب بشویند .

گروه سوم علما براین اند که : اگر مقدار کم واندک الکول نیم فیصد ویا کم وزیاد در عطور وسپری خلط شده باشد استعمال آن عطر جواز دارد ولی اگر فیصدی الکول تا پبنجاه فیصد ویازیادتر باشد استعمال آن جایز نیست.

به هر حال ان شاءالله استعمال این سپری وعطرها کدام مشکلی نه دارد، ولی بهتر اینست که از سپریهای که الکول نه داشته باشد استفاده شود .

در جواب سوال دوم تان باید بطور مختصر بگویم که :

پوشاندن سر مردان درنماز لازم نیست چون سر مرد عورت نیست اگر بدون کلاه هم نماز بخواند  مشکلی ندارد ونمازش صحیح است.

علمای کرام در این باره می گویند که اگر در یک منطقه و کشور عرف وعادت این باشد که کلاه سرنمودن از جمله ی فیشن وزینت است پس بهتر اینست که نماز هم با کلاه ویا دستار خوانده شود ولی در جاهای که رواج وعادت اینست که سر لچ گشتن برای مردان زینت وفیشن است ، پروا نه دارد که نماز را هم بدون کلاه بخواند .

الله جل جلاله می فرماید: ( يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ ) الأعراف/31
اى فرزندان آدم جامه (زینت) خود را در هر نمازى (مسجد) برگيريد

وقتیکه ما خوش داریم که در جاهای دیگر سرلچ و بدون دستار وکلاه باشیم باید در مسجد هم که پیش الله تعالی هستیم سرلچ باشیم ولی وقتیکه در جاهای دیگر کلاه ودستار برایم خوب معلوم میشود وآنرا می پوشیم ، باید در نماز هم آنرا استعمال کنیم.

فلهذا کلاه سرنمودن از فرضیات یا واجبات نماز نیست و اگر بدون کلاه ویا با کلاه باشیم نماز صحیح است، ولی بازهم با کلاه نماز خواندن بهتر است .

والله اعلم

اصلاح انلاین

Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

Back to top button
واسع ویب

واسع ویب فیسبوک پاڼه لایک کړئ

زموږ فیسبوک پاڼه لایک او له نورو سره شریکه کړئ

#مننه_چې_یاستئ