شش نکته برای موفقیت استادان دانشگاه

1. دانش آموزش و دانش یادگیری را فرا گیرید
شما به این دلیل تدریس در دانشگاه را انتخاب کرده اید که در رشته خود متخصص و با دانش و منظم هستید، همچنانکه شما به رشته تان ادامه می دهید، بخش های دیگری هم است که باید آنرا بدانید.

آموزش و یادگیری- چه اندازه در مورد آموزش و بعد یادگیری می دانیم؟ بطور چشم گیری باید به این دانش خود بیافزاییم، این دانش شامل استراتیژی آموزشی، دسترسی به شاگردان، و آموزش به وسیله تکنالوژی نیز می باشد. اما اساس این دانش در کجاست؟ کتابها، مقالات و نوشته های پیداگوژی، نشریات و روزنامه ها، کنفرانس ها و منابع آنلاین بصورت کامل شما را کمک خواهند کرد. از امکانات و مزیت دانشگاه در رابطه به آموزش و یادگیری و ارتقای ظرفیت و تخصص تان استفاده نمایید.

2. همه شاگردان را بپذیرید:
در مورد محصلین که هنوزهم آماده تحصیلات می شوند نوشته های زیادی وجود دارد و از زمانیکه مراجعین تحصیلات عالی زیاد شده است، با شاگردان زیادی بر می خورید که هنوز آمادگی کامل و آنچه را که شما انتظار دارید برای تحصیلات عالی ندارند، هر چند اداره دانشگاه باید به این مشکلات بپردازد اما استادان باید به اینکه چگونه تدریس کنند فکر نمایند، چون آنها هستند که تمامی نیازمندی های آموزشی دانشجویان در صنف را مشاهده می کنند، راه اندازی امتحانات صنفی می تواند، به شما نشان دهد که محصلین عملاٌ چه چیز ها را می دانند و محتویات درس آینده شما چه باشد.

همه محصلین نیازمند هستند تا شیوه یاد گیری مفردات درسی شما را بیاموزند، شاید شما تصور نکنید که روزی به محصلین شیوه حفظ لغات را یاد دهید، اما ممکن است یکی از اساسی ترین نیازمندی های محصلین تان همین باشد.
با این همه محصلین نباید سرزنش شوند که چرا این ها در مکتب نیاموختند، شاگردان را بپذیرید و بیبنید که تا کجا می دانند، کمک شان کنید تا پیش بروند، چون آنها نیاز مند تحصیلات عالی هستند.

3. مدیریت آموزشی و پلان آموزشی داشته باشید:
قبلاً برای دهه ها؛ آموزگاران هرگز روی مدیریت آموزشی و اینکه باید پلان درسی داشته باشند فکر نمی کردند، اما زمان همه چز را تغییر داده است و حالا شاگردان نیازمند هستند تا بدانند چه اتفاقات آموزشی رخ خواهد داد.
ارائه این که چه کار آموزشی در ساعت درسی صورت خواهد گرفت، به شاگردان کمک می کند تا حضور ذهن داشته و زنجیره درسی را تعقیب کنند.

در نظر گرفتن برنامه های مختلف در تدریس مانند، توزیع اوراق درسی، سهم دهی شاگردان به درس، و اختصاص زمان به پرسیدن سوالات، در پلان ضروری است، پالیسی ها را برای صنف در آغاز سمستر وضع کنید، بعد از چندی آن پالیسی ها را همراه با محصلین مرور کنید، شما به اصطلاح نبض صنف را درک می کنید، بعد همان پالیسی را مطابق خواست و نیازمندی های صنف عیار کنید.

4. با شیوه های متفاوت تدیریس کنید:
ادبیات آموزشی را مطالعه کنید، و در مورد رویکرد های آموزشی مانند سوال و جواب، آموزش فعال، لکچر، کار گروپی، حتی مباحث آنلاین، چیزی بدانید، آنچه که نتیجه بهتر برای تدریس و یادگیری شاگردان تان دارد را استفاده کنید، در مجموع شاگردان را باید فعالانه بفکر واداشت. چه از راهای نوشتن، و چه از فعالیت های مقایسوی و یا دانش جدید. اگر شاگردان بدانند که چرا این میتود برای تدریس آنها انتخاب شده است، پروسه یاد گیری شان سریع خواهند شد.

5. ارزیابی کنید تا شاگردان از دست آورد های خود مطلع شوند:
امروزه شاگردان بصورت آنلاین نمرات خود را چک می کنند با این کار آنها میدانند که در هفته چندم سمستمر در کدام نمره و سطح قرار دارند، اما نمرده دهی باید شفاف و سایکل آن آسان باشد، بهتر است پالیسی نمره دهی تان را در آغاز سمستر با شاگردان شریک کنید، و به شاگرادان خاطر نشان کنید که ارزیابی ها بیشتر از جنبه نمره دهی کمک به یادگری شما خواهد بود.

6. به کار تان عشق بورزید
این بسیار ساده است که هم خود و هم شاگرد را نا امید کنید، مثلاً همینکه از اداره دانشگاه شکایت کنید، و یا از عدم امنیت شغلی و معاش کم شکایت نماید، اما این باید نقشه راه و دسپلین شما باشد که رشته شما عشق واقعی شماست، شما باید در مورد رشته تان بیاموزید و مهم تر اینکه آنرا به دیگران انتقال دهید.

در تحصیلات عالی فرصت های بی شماری برای آموزش، تحقیق و شکل دادن آینده و نظم و دسپیلین خود وجود دارد، و حتی شما می توانید بر جهانیان با نظام خود تأثیر بگذارید.

خلاصه استاد موفق دانشگاه کسی است که نیازمندان یادگیری دانشگاه را تشخیص و آنها را کمک می کند تا به چالشهای آموزشی شان فایق آیند.


منبع: facultyfocus.com

دکتور مری کلمنت

برگردان: محمد مصطفی نوید

Afghan School Textbooks

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe



ترنم یوتیوب چینل

نوې ویدیو هره ورځ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب