سه گام برای یادگیری بهتر دروس

ده سال می شود که من مهارت های مطالعه را به شکل انفرادی و جمعی برای محصلین پوهنتنون تدریس می کنم، برتری مباحث من که همواره از طرف مسوولین، برایم گفته شده است این است که مطالب را شاگردان با تمامی جزئیات و مشتاقانه در جریان مشاوره و رهنمایی مهارت های مطالعه می آموزند. و با تلاش و گذشت زمان همه ای مفردات را درک می کنند.

با این همه هر گاهی که من از شاگردان می پرسم که قبل از آمدن به اینجا در مورد درس چه میدانستید، جواب همه تقریبا یکی است، “هیچ” شاگردان چنان بنظر می رسند که بیشترین انرژی را برای یادگیری بعد از درس استاد به مصرف می رسانند، عملکرد که سبب بیچدگی های غیر لازمی بیشتر درس می شود.

بیشترین وقت آنها صرف گرفتن نوت حرف به حرف در صنف می شود. این سخت کوشی می تواند برای بعضی از شاگردان سرنخ های یاد آوری درس استاد باشد، اما با گذشت زمان آن یادشت ها به کلمات ارعاب آور، و غیر استفاده تبدیل می شود،با آنهم آنها با این فکر که هنوزهم می توانند از روی یاداشت مطالب را به یاد آورند، آن یاداشت ها را زیر رو و مطالعه می کنند، تا اینکه خسته و نا امید می شوند، نتیجه این عمل دورانی خطر ترکیبی از استرس و اضطراب، و عدم آمادگی به امتحان را دارد.

بخاطر شکستاندن این شیوه مخرب یاگیری، شاگردان باید، اهمیت آماده بودن برای درس استاد را بدانند، یک مرور کوتاه دروس قبل از صنف، جای ساعت ها مطالعه بی اثر بعد از درس را می گیرد، در ادامه روش سه مرحله ای را می خوانید که من با همه شاگردان که ملاقات می کنم شریک می سازم، نتیجه آن برای کسانیکه بصورت منظم آنرا تعقیب کردند، به شدت مثبت بوده است.

کام نخست: آمادگی پیش از درس: در جریان 24 ساعت قبل از لکچر، این امری ضروری است که مروری بر دروس آینده داشته باشید، این مرحله نهایتاً 30 دقیقه را می گیرد، مخصوصاً که شما بدانید چگونه مطالب را مرور کنید.

عنوان و هدف فصل یا درس آینده را بخوانید،نادیده گرفتن این دو مضر تمام می شود، چون بدون فهمیدن آن دو مشکل است تا معلومات مختلف که در ادامه مرور تان می خوانید را کنار هم بگذارید.

خلاصه فصل را بخوانید، خلاصه فصل و معلومات بدست آمده از عنوان می تواند حیثیت دیدین یک فلم را داشته باشد، و شما را با محتویات آشنا می سازد.
با خواندن عناوین فرعی محتویات ادامه آن و با نگاه به تصاویر و متون شما می یابید که واقعاً در مورد آن مطلب چه می دانید.
آشنا شدن با اصطلاحات و واژه های که قبلاً ندیده بودید سبب می شود، با شنیدن دوباره آن در جریان درس احساس بیگانگی نکنید
همچنان سوالات بوجود آمده در آمادگی پیش از درس را یاداشت کنید.

گام دوم: در جریان درس فعال باشید: حالا شما آمادگی برای محتویات موضوع درس دارید، و یاداشت برداری هم آسانتر است، با این همه تمرکز متاثر از فکتور های مختلف می باشد.

بخاطر داشته باشید، سوالاتی را که در مرحله اول یاداشت کردید،در جریان لکچر همچون بازی سرگرم کننده ای دنبال جواب بگردید، ممکن است یاداشت های تان گیچ کننده و یا نامکمل باشد اما بعداً می توانید آنرا تکمیل کنید.

گام سوم: سریعاً درس استاد را مرور کنید: 24 ساعت بعد از درس برای حفظ بیشتر مطالب که شما گرفتید زمانی مهمی است، هر چند این کار وقت بیشتر می خواهد اما اگر دو گام نخست را خوب انجام داده باشید، آسان و سریع صورت می گیرد.
برای پر کردن تمامی خلاء های یاداشت ها و یاد گیری تان از تمامی منابع استفاده کنید ( کتاب، سلاید،دستیار استاد و…). هرگز مطالبی را که تا هنوز نفهمیدید نادیده نگیرید.

وسایل برای یادگیری تان بسازید ( فلش کارت، لیست از سوالات و…) تا آنجا که در اخیر هر فصل از خودتان امتحان بگیرید. شما به برنامه جامع و داومدار آموزشی، و تمرین عمیق الی امتحان نیاز دارید.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منبع: /www.facultyfocus.com

آنگلا زانادلی سیکلر

برگردان محمد مصطفی نوید

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe



ترنم یوتیوب چینل

نوې ویدیو هره ورځ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب