په نکاح کولو کې حکمت څه دی؟
پدي دخبرو کولو نه مخکي بايد دومره ووايو چي په هر الهي حکم کې حکمت او ګڼي فائدي پرتي وي عبث او بي ځاي نه وي ولي چي دحکيم او خبردار ذات له طرفه وي، دا لازم نه وي چي انسان دي په هرحکمت او فائده پوه شي ځکه چي انسان په خپل علم، فکر او عقل کې محدود شويدي نو دا ممکنه نه ده چي په هر شي اوپوهيږي او دهغي حکمت او فائده دي ورته معلومه شي لکه الله پاک فرمايي ژباړه ( او تپوس کوي ستا نه دروح په باره کې ورته ووايه روح زما درب امر او حکم دي او تاسو ته چي کوم علم درکړل شويدي ډير لګ دي) اسراء (٨٥) ستاسو علم ډير لګ دي او هغه ددي تقاضا او برداشت نه شي کولي چي پري پوه شي. نو هغه احکام چي الله رب العزت په خپلو بندګانو باندي فرض او لازم کړيدي بايد چي دزړه له صدقه يي اومني که په حکمت يي پوهيږي او کنه ځکه چي کيدشي مونږ يي په حکمت پوه نه شو نو ددي دا معني نده چي حکمت او فائده ورپکې نشته بلکي زمونږ عقلونه او فکرونه لدي کم دي چي پري پوه شو. بيا هم يو څو هغه فائدو او حکمتونو ته اشاره کوو چي زمونږ په ذهنونو کې دي .
١- د ښځي او خاوند بچ کيدل له ګناه نه لکه چي رسول الله ص فرمايي (اي دځوانانو ټوليه دچاچي ستاسو نه دنکاح کولو بدني طاقت وي نو نکاح دي وکړي ځکه چي دا نظر ښکته کوي او عورت ساتي له ګناه نه ).
٢- دجامعي ساتل له شر او فاسدو اخلاقو ځکه که چيري نکاح نه وي نو فاسدو اخلاقو به ټوله جامعه نيولي وي او دښځو او نرو تر منځ به رذالتو نه خپاره شوي وي لکه څنګه چي يي مونږ په نورو غير اسلامي جامعو کې شاهد يو.
٣-دزندګي ګڼ شميره او درانه بوجونه تقسيمول په دواړو جنسونو دانساني مخلوق چي يو تر بله استفاده وکړي نو سړي به دا کفالت او ذمه واري اخلي چي دښځي نفقه خوراک څښاک داوسيدوځاي او جامو ورکول به دده په غاړه وي لکه الله پاک فرمايي ژباړه ( اوددي ښځو پر سړو باندي دا حق دي چي رزق او لباس به ورکوي) همدا راز ښځه به دا ذمه واري اخلي چي دسړي دکور او اولاد اصلاح به لټوي لکه چي رسول الله ص فرمايي ( ښځه دخاوند دکور شپنګۍ ده او دهغي نه به ددي باره کي تپوس کولي شي)ز
٤- ديو دوه قومونو او قبيلو ترمنځ خپلولي او نه شليدونکي دوستي قائمول لکه چي مونږ ګورو ډير ځلي يو ليري قبيله يا قوم چي يي نه پيژنو او دهغوي سره دوستي او خپلوي په همدغه رشتي قائم شي په همدي وجه الله پاک سخرګني يو قسم دنسب ګرځولي دي .
٥- په سالمه توګه دانساني نسل باقي پاتي کيدل لکه چي الله پاک فرمايي ژباړه ( اي خلکو دهغه ربه اويريږي چي تاسو يي ديو نفس نه پيداکړي او له همدغه نفس يي دهغه بي بي پيدا کړه او له همدي دواړه ډير نارينه او ښځينه خپاره کړه) نساء (١). هرکله چي نکاح نه وي يو ددوو کارونو به راتله ،يو دا چي انسان به فناء کيده دوهم داچي انسانان به وي خو هيڅ اصل او نسل به يي نه وي هيڅ نيک اخلاق به موجود نه وي.
نو دلته بايد يوي بلي خبري ته هم اشاره وکړم چي نسل کشي يا اولاد محدوده ول دي، نو داولاد محدوده ول چي يو يا دوه راوړل داد دشارع (پيغمبر) دقول او فعل خلاف کول دي چي هغه فرمايي تاسو دهغه ښځو شره ودونه وکړي چي ډير اولاد راوړي پدي خطر چي تاسو زيات شي او زه ستاسو په زيادت دنورو امتونو نه افتخار کوم، نو بيا کوم يو علت موجود دي چي خلک نسل کشي يا محدوده ول کوي، ايا درزق دتنګسيا له امله ؟ يا له دي چي ښه تربيت به يي ونکړي؟ هر چي اول سوال نو دا خو په الله پاک بد ګومان دي ځکه چي دا مخلوق الله پيدا کړيدي او هم هغه به ورته رزق ورکوي لکه چي فرمايي ژباړه ( نشته هيڅ يو ژوندي موجود په زمکه مګرم په الله يي رزق ورکول دي) هود (٦) همدا راز فرمايي ژباړه (او ډير دمخلوقاتو نه خپل رزق په شا نه ګرځوي مګر الله ورته رزق ورکوي او تاسو ته هم او دا الله اوريدونکي او پوه ذات دي ) عنکبوت (٦)، همدغه رنګ الله دهغه چا په باره کې فرمايي چي خپل اولاد دفقر ديري له وچي وژني ژباړه (مونږ تاسوته رزق درکوو اوهغه چاته چي تاسو يي دفقر له ويري وژني) اسراء (٣١). او هر چي دا ويره ده چي ښه تربيه به يي ونکړي نو دا هم غلطه ده ځکه چي ډير ځله ديو وړوکي کور اولاد ډير بي تربيه وي له هغه چا چي ګڼه کورني لري، نو په تربيت کي هم اسانتيا او مشکل دالله په رحم دي هرکله چي بنده له رب نه ويريږي او شرعي لاره روان وي نو الله پاک ورته دژوند ټولي چاري اسانه وي لکه چي فرمايي ژباړه ( هرهغه څوک چي له الله ج نه ويريږي نو الله ورته دژوندي ټولي چاري اسانه وي ) طلاق (٤).
هرکله چي دنسل ختمه ول يا محدوده ول ګناه ده نو ايا دنسل تنظيمه ول هم ګناه ده.
نه دنسل يا بچي راوړني تنظيمه ول کومه ګناه نده هغه داچي ښځه او خاوند په بعضي وختونو کې غواړي چي بچي راوړي او کله نه هغه هم ديو مصلحت په خاطر چي ښځه ضعيفه وي او حمل يي نوره هم ضعيفه وي نو کولي شي چي دښځي صحتيابي پس بچي راوړي او هغه ګولي استعمال کړي چي حمل منعه کوي خو دا په هغه صورت کي چي هيڅ حمل نه وي او هرکله چي معلومه شي چي حمل شته نو بيا ددګولو کارول ناروا او ګناه ده او دغه رنګ کار درسول الله په زمانه کي کيده صحابه کرام واي چي درسول الله په زمانه کې مونږ عزل کوه او هغه مونږ منعه نه کړو.