ویژگی های حجاب شرعي

در حصه بی حجابی یا بدحجابی زنان مسلمان امروزی بیشترین سهم را مردان ضعیف الایمان و تاجران خدا نترس بر عهده دارند، چون اکثر بازارها و فروشگاه های امروزی لباسهای را عرضه میدارند که اساساً از مرز شریعت فاصله دارند و به نوعی توهین به مقام والای زن مسلمان پنداشته میشوند.

همینکه شخصی وارد مارکیت های لباس زنانه بشود با دیدن ده ها بلکه صدها بُت بد حجاب و بدشکل، مُلبس به لباسهای مستهجن و غیر اسلامی چشم انسان پاکیزه و پاک طینت را میسوزد!

اکنون مواصفات لباس مناسب برای زن مسلمان و واجبات حجاب اسلامی ذکر میگردد تا خواهران گرامي ما ویژگی های هشت گانه را قالب معیاري قرار داده لباس و حجاب شان را طبق آن تنظیم نموده محک شرعي بزنند. البته مراعات تمام این شروط هنگامی واجب میگردد که زن مسلمان از محدوده حرم خانواده خویش قصد بیرون شدن را داشته باشد، طوریکه خوف رسیدن چشم نامحرم به ایشان موجود باشد.

اول: لباس خواهر مسلمان طوري باشد که تمام بدنش را بپوشاند. لباس آستین کوتاه، گردن کُشاد و نیمه پاره این شرط را نقض میکند. البته جهت احتیاط باید زنان لباس بارچاک دار (لباسی که دامن عقب و جلو جدا باشند) را نیز پرهیز نمایند، چون هنام حرکت قسمتی هرچند اندک بدنشان در معرض دید قرار میگیرند.

دوم: حجاب پوشیده شده، خودش زینت و آرایش نباشد. چادرهای زرق و برق و گلدار و یا با رنگهای روشن در ذات خود زینت و آرایش محسوب میگردند. برای لباس برخي رنگها همچون رنگ (صورتي) که بدن را لُخت و برهنه جلوه میدهد، کاملاً فتنه انگیز و ممنوع است.

سوم: لباس زن مسلمان باید ضخیم و کلفت باشد تا بدنش از آن دیده نشود. پوشیدن لباس های جاله ای بدون لایه دوم قطعن ممنوع است و تکه های ابریشمي نازک و بویژه رنگهای سفید و صورتي این شرط لباس را نقص میکند. متأسفانه امروزه بویژه در جنوب غرب افغانستان مُد برای پیرزنان طوری شده که شلوار سفید بپوشند! در حالیکه سفید یک رنگ بسیار روشن است و بدن زن بویژه از فاصله دور یا در مقابل نور از آن، به مشاهده میرسد، پس جهت حفظ هشمت و عزت خویش پیرزنان باید ازین رنگ برای شلوارشان اجتناب نمایند.

چهارم: لباس زن مسلمان باید فراخ و از بدن جدا باشد، به هیچ وجه چسپیده نباشد. از آنجائیکه پتلون عادتن بربدن چسپیده است، هیچگاه نمیتواند ازین قاعده بیرون گردد پس پوشیدن پتلون برای زن ناقض این شرط محسوب میگردد که باید ازش پرهیز شود. با تأسف که امروزه برخي زنها با گذاشتن پررک ها (قاطی که لباس را تنگ تر میکند) بر قسمت سینه و شکم لباسهای فراخ شان را قصدن چسپیده مینمایند.

پنجم: لباس زن مسلمان باید خوشبو و معطر نباشد. از آنجائیکه بوی عطر از محدوده شخصي یک شخص تجاوز نموده و اطرافیان را متأثر و متوجه و گاهي برأنگیخته میکند، لذا أمنیت زن مسلمان را با خطر جدی مواجه میسازد، پس استعمال خوشبوها هنگام بیرون رفتن از خانه، هرگز مناسب حال یک خواهر مسلمان نیست. همچنان حدیث آنحضرت (ص) است که ( کُل عین زانیه، والمرأة إذا استعطرف، فمرت بالمجلس، کذا و کذا) هر چشم زناکار است، و زن هنگامیکه عطر بزند و بر مجلسی بگذرد، به نحوي زنا نموده است.

ششم: لباس زن مسلمان شبیه لباس زنان کافر نباشد. البته امروزه لباسی همچون پتلون، و پیراهن کوتاه و چسپیده همان لباسیست که نمیشود لباس زن مسلمان دانست، پس پرهیز ازینگونه پوشش لازمي میگردد. برخی خواهران فقط با پوشیدن موی سرشان اکتفاء نموده و به متباقی لباس شان توجه نمی نمایند.

هفتم: لباس زن مسلمان شبیه و یکسان با لباس مردینه رایج در منطقه شان نباشد. گرچه نوع پوشش زن و مرد در تمام دنیا فرق میکند ولي این نکته به ساکنان مناطق مختلف طبق عادات شان اجازه میدهد لباس شان را درست عیار نمایند.
مثلاً: چنانچه مردان عرب عادت دارند، کلاه و چادر سفید با دامن دراز بپوشند، زنان باید در آن منطقه از عین رنگ و عین پوشش اجتناب نمایند، گرچه پوشیدن آن در منطقه دیگر با کمي تفاوت عین حجاب محسوب می گردد.

هشتم: با لباس خویش در پی یافتن شهرت نباشد طوریکه وارد محوطه ریاء گردیده عمل صالح اش ضایع گردد. – بدبختانه یکی از عادات زشت زنان امروزی اینست که هم و غم روزمره شان لباس جدیدی برای هر مناسبت خورد و بزرگ است، تا جائیکه یک لباس را که هرچند قیمت گزاف خرج آن شده باشد، در دو مناسبت راضی به پوشش آن نمیشود که این عمل شان دقیقن ریاء و فخر فروشی محسوب گردیده و گناه آن دامنگیرش خواهد شد.

عبدالجبار مطمئن

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe



ترنم یوتیوب چینل

نوې ویدیو هره ورځ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب