شوهرم معتاد است (مشوره)

سوال:
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
زنی 30 ساله هستم، سالها پیش با مردی ازدواج کردم ولی بعد از ازدواج فهمیدم که معتاد است و خانوادش این را از من پنهان کرده بودند. همه خانوادشان می فهمیدند و به من نگفتند و من موقعی فهمیدم که از او باردار بودم. چند بار سعی کردم ترکش كنم و دوا و درمانش کردم ولی او  نمی خواهد و داکتران از او  قطع امید کردند. خانواده ام از این موضوع اطلاع ندارند، دلم نمیخواهد بفهمند. از اول با بی میلی در نتيجه لجاجت خانواده ام و اینکه اصرار داشتند زودتر عروسی کنم، با او ازدواج كردم. انها اصرار به عروسی من داشتند و میگفتند كه سنت زیاد میشود، درحاليكه که 20 سال بیشتر نداشتم. اوایل کمی دوستش داشتم ولی دیگر هیچ مهری با او ندارم. نمې دانم چه کار کنم. (ولی اذیت و آزارم نمیکند). دلم به اندازه پیرزن 80 ساله پیر است. از غم و غصه زنده زنده مدفون می شوم، اگر طلاق بگیرم تکلیف بچه ام چی میشود؟ دوست ندارم به خانه پدرم برگردم. درست است دوستم دارند ولی می دانم اگر رفتم طعنه و کنایه زیاد می زنند. وضعیت مالیم هم طوری نیست که مستقل باشم. شغلی هم ندارم. چه کار کنم ؟

جواب:
با عرض سلام خدمت خواهر گرامی.
می دانم این مطلب را می دانید که پایداری و شکیبایی خانمها ضرب المثل عام و خاص است، و اگر قرار است یک خانم را معرفی کنیم او را  با واژه شکیبا، فداکار و از جان گذشته معرفی می کنیم. اگر نگاهی کوتاه به گذشته خویش داشته باشید می بینید تا به امروز خیلی هم خوب ایستاده اید و اهریمن نا امیدی و سیه روزی را بارها و بارها نابود کرده اید. در این دنیای پر تلاطم برای رستگاری و رستن از بدبختی ها، قرآن دو راه را پیشنهاد می دهد:
1   – صبر (بر مشکلات و تغییر و اصلاح آنها). خداوند می فرماید:
«واستعینوا بالصبر و الصلاه.
وَاصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ.
وَاصْبِرْ وَمَا صَبْرُكَ إِلَّا بِاللَّهِ»
صبر یکی گرانبها ترین نعمتهای الهی است و که هر کس از آن بهره مند باشد، بهره بسیار بزرگی از زندگیش برده است. غالبا انجام واجبات و پایبند بودن به امور باعث می شود شخص شکیبا شود و خداوند در حق انسانهای با تقوی، فداکار و نیکوکار می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَوْا وَالَّذِينَ هُمْ مُحْسِنُونَ».
انسان در کوران حوادث و مشکلات زندگی است که تربیت می شود و پالایش می یابد و باعث می شود که رشد یابد و به درجات بالایی از ایمان و انسانیت نایل آید.  برای همین است که انبیای الهی مشکلات بسیار بزرگی را تحمل کردند و برای حل آنها صبر و پناه بردن به خداوند را در سر لوحه کارهای خود قرار دادند. و این استراتژی آنها در مقابل مشکلات و مصایب بود که از آنها پیامبر ساخت. اگر نگاهی گذرا به زندگی پیامبران(پیامبراسلام، ایوب، یونس، ابراهیم، زکریا) داشته باشیم، می بینیم که آنها هم از گرفتار شدن به سختی ها مستثنی نبوده اند. مشکلات ما انسانها در مقابل مشکلات آن انبیاء عظام و در مقابل سختی هایی که در آینده در مقابل پاسخ به نعمتهای خداوند در صحرای محشر در انتظار ماست، بسیار اندک است. وقتی انسان به خاطر هدفی بزرگ مشکلات و سختی ها را تحمل می کند و گردنه های سخت زندگی را با توکل بر خدا و استعانت از او و با حسن تدبیر و پشتکار پشت سر می گذارد احساس رضایت و خوشبختی و سرافرازی می کند.
برای دوام صبوری و ثمر بخش بودن استقامتت، حتما باید از انسانهای توانا و کار بلد کمک بگیرید.  و از آنها راهکار بطلبید تا در گرفتاریها برون رفت از مشکلات را به شما نشان دهند.
نکته بعد اینکه در رفتار و برخورد با شوهرت متانت و بردباری را فراموش نکن.  و به هیچ وجه به بهانه اعتیاد، او را ترک نکن و با او بد خلقی نکن، چرا که به گفته اطباء، معتاد یک مریضی است که احتیاج به درمان و مراقبت های ویژه دارد. اینجاست که باید با یک معتاد رفتاری از روی حلم و ترحم داشت و او را به چشم یک مریض نگاه کرد و هیچ گاه دست از تلاش برای درمان او بر نداشت.
نکته ی مهمی که در درمان شوهرتان باید مدنظر قرار گیرد این است که درهای ایمان و تقوا را بر رویش بگشایید و از این طریق او را توجیه نمایید تا شیرینی و لذت ایمان او را از ادامه ی اعتیادش باز دارد.
ایجاد یا از بردن علاقه دست خود انسانهاست، شما و همسرتان می توانید با رعایت آداب معاشرت در زندگی و رعایت دقیق حقوق همسری علاقه را در بین خود ایجاد کنید.

2  فقط از خدا کمک خواستن

یکی از شیرین ترین  لحظه های زندگی هر انسانی که تلخی روزگار را به کام شیرین می کند،
لحظه ی با خداوند زندگی کردن و به یاد او بودن و از او مدد جستن است.یاد خدا کلید خوشبختی و فراموشی او کلید همه بدبختی هاست.
پیامبر صلى الله عليه وسلم می فرماید: حقوق و حدود و یاد الله را نگهدار تا خدا تو را (در سختی و آسانی از لغزش) نگه دارد. مطمئن باشید اگر دراین مشکل پیرو سفارشات الله باشید، خداوند گره از مشکل شما می گشاید و نگرانی شما را برطرف می کند.
هیچگاه نباید بگذارید نیرو های منفی و شوم شما را سست و نا امید بگرداند.  هر چند همنشینان شما بد و مشکل دار باشند.
شما زندگی خود را به بهترین وجه ادامه دهید و مدیریت کنید و ثانیه های قیمتی عمر خود را با شادابی و تحرک به پیش ببرید. خیلی وقتها این مشکلات نیست که انسان از پای در می آورد، بلکه فکر و غصه‌ی مشکلات است که انسان را از مسیر زندگی باز می دارد. هیچ گاه به مشکلات فکر نکن،بلکه مشکل را بببین و در باره حل آن مشکل بسیار بیندیش و چاره جویی کن.
خواهرم شما می توانید با کمک نزدیکان، همانند یک مرد، مردانه زندگی خانواده خویش را سعادتمندانه به مقصد برسانید.  با او بمان و زندگیت را ادامه بده، و با این کار بهشتی برای خویش و خانواده ات بساز.
اگر نگاهی به اطراف خود بیفکنید خواهید دید که فرصتهای بسیار زیادی برای شاد زیستن وجود دارد. شاد زی.
ما اعضای سایت تابش همگی برایتان دعا میکنیم.در پناه خدا باشید که جز او ما را پناهگاهی نیست.
السلام علیکم و رحمت الله و برکاته
——————————————————————–
با تشكر از سايت تابش

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe



ترنم یوتیوب چینل

نوې ویدیو هره ورځ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب