شب نيمه شعبان و قرائت دعاي مخصوص درآن

پرسش:

اکنون که ما در آستانه ماه مبارک شعبان قرار داريم ، بعضي از مسلمانان شب نيمه شعبان را به بعضي نمازها و دعاها، اختصاص مي دهند، آيا اين عمل آنان شرعي است، و آيا چيزي در فضيلت اين شب وارد شده است؟

پاسخ:

نويسنده: دکتوريوسف قرضاوي

راجع به فضيلت شب نيمه شعبان بعضي احاديث روايت شده است، از جمله اين که ” خداوند متعال در اين شب بر بندگانش متجلي مي گردد، و دعاي بندگان، غير از مرتکبين گناهان کبيره را، اجابت مي کند”  بعضي از دانشمندان اسلامي اين احاديث را حسن، و برخي آن را ضعيف دانسته اند، تا آنجا که فقيه قاضي ابوبکربن عربي مي گويد: راجع به فضيلت شب نيمه شعبان يک حديث هم به ثبوت نرسيده است، و اگر احاديثي در باره فضيلت اين شب و احياء آن با طاعت و عبادت مشاهده نماييم، آن احاديث نه از پيامبرصلي الله عليه وسلم و نه از اصحاب و نه از مسلمانان قرون اوليه که خير القرون به شمار مي آيند، وارد نشده است و روايتي در دست نداريم که آنان براي احياء اين شب اجتماع نموده باشند و دعاهاي خاصي را قرائت کرده و نمازهاي بخصوص را ادا نموده باشند.

همچنان بايد گفت که روايتي که از قتاده آمده است مبني بر اينکه شبي که فارق ميان هرکار استواري است، شب نيمه ماه شعبان است؛ يک روايت ضعيف و مضطرب است، زيرا از خود قتاده روايت شده که آن شب، ليله مبارکه قدر است، و آن حديثي که آمده است که در شب نيمه شعبان اجل ها از شعبان تا شعبان ديگر قطعي مي شوند، حديث ضعيف است، همانطوريکه ابن کثير اين موضوع را بيان داشته است. و شبي که درآن فيصله ها صورت مي گيرد، قطعا شب قدراست. و علاوه از نصوصي که ثابت کننده اين موضوع است، اجماع نيز در اين زمينه منعقده شده که آن شب همانا شب قدراست.

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe



ترنم یوتیوب چینل

نوې ویدیو هره ورځ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب