سن پایین ازداوج، علت معلولیت طفل و مادر

رابعه 14 ساله، یک سال بعد ازعروسی اش با حاجی عبیدالله 49 ساله، که خانم دوم وی میباشد، در انتظار تولد اولین فرزندش است.
نازیمه همت داکتر نسایی در شفاخانه عبدالحکیم میگوید “این خانم فکر میکند که تا چند روز اینده باید طفلش به دنیا بیاید، اما این اولین بار میباشد که وی به کلینیک صحی مراجعه کرده است”.
رابعه خوش شانس است که توانسته به شفاخانه مراجعه کند: رعنا ترین، ریس ریاست امور زنان کندهار میگوید “اکثر اوقات مردان زنان حامله شان را اجازه نمیدهند که به شفاخانه و داکتر مراجعه کنند.”
شمس الدین تنویر، یکی از کارمندان کمیسون مستقل حقوق بشر افغانستان در کندهار، دومین شهر بزرگ در کشور،میگوید: “ما میدانیم که زنان جوان در جریان حاملگی و زایمان وفات میکنند، مگر رقم دقیق ان برای ما معلوم نیست”
مجموعه قانون افغان حد اقل سن عروسی برای دختران را 16 و برای پسران را 18 تعین کرده اند. اما بسیاری ها به سن پایین تر بدون در نظرگرفتن  رضایت واقعی انهایی که با هم پیوند بسته میکنند، به ازدواج در می اوردند.
طبق معلومات حقوق بشر شصت الی هشتاد فیصد از عروسی ها در افغانستان یا تحمیلی اند و یا زیر سن غیر قانونی میباشند.

امینه، مادر رابعه گفت انها دختر شانرا خیلی زود عروسی کردند، چون تمام والدین چنین کرده اند: این خوب نیست که یک دختر را به مدت زمان زیاد در خانه نگاه کرد، دختر باید هر چه زود تر به خانه شوهرش برود.
“مردم زیادی نمیدانند که عروسی های زود هنگام سبب بروز خطرات جدی صحی و روانی به دختران جوان میگردد”
در حومه شهر احترام به  حقوق مدنی و حد اقل سن قانونی برای عروسی کردن، و اگاهی در این مورد بسیار کم است.  بعضی ها از دولت پیشنهاد مینمایند که دولت باید امامان و رهبران دینی را اموزش دهد تا انها از قانون عروسی ها مراقبت نموده  و در تلاش رسمی ساختن عروسی ها باشند.

خطرات صحی

زمانیکه یک دختر عروسی کرد در حقیقت او عهده دار حامله گی و مسولیت یک شخص بالغ را میگیرد. در این حالت چنین ازدواج ها میتواند عواقب تکان دهنده چون غیر نورمال بودن حامله گی و ده ها مرض طفل را تهدید نموده و خطرات زیادی را متوجه او خواهد ساخت.

افغانستان در جهان با داشتن بیشترین مرگ و میر مادران و اطفال در ردیف دوم با 6.51 فیصد قراردارد. و تقریبا همه ساله 25.000 مادر در جریان حامله گی، در زمان ولادت و یا بعد از ولادت وفات میکنند. این رقم در بین زنان 15-19 ساله بیشر از زنان بلندتر از سن 19 ساله بوده و این زنان و اطفال شان اکثر ضعیف، و اسیب پذیر در مقابل  امراض میباشند.

زیبا نگاه
منبع: ایرین

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب