اندرز هاى سودمند براى جوانان

اى جوان متدين!
1_ روزانه تلاوت قراّن داشته باش كه حد اقل از يك جزء كم نباشد و كوشش نما تا قراّن كريم را در هر ماه ختم كنى و در مدت كمتر از سه روز ختم نكن.
2_ قراّن كريم راخوب تلاوت نموده و بان گوش نيز فراده و در معانى اّن تدبر و تفكر نما, سيره گهربار رهبر بشريت و تاريخ زندگى علماء و بندگان پيش را در حد توان خود مطالعه كن و احاديث پيغمبر صلى الله عليه وسلم را زياد بخوان و حد اقل چهل حديث را حفظ كن.
و چهل حديث امام نووى و كتابى در اصول عقايد و كتابى پيرامون احكام شرعى بطور درسى بخوان.
3_ به اّشنايى امور عمومى صحى كوشش نموده تا بعضى از امراض عادى و سهل العلاج را مداوا كنيده, به اسباب قوه و نيروى چشمانى اهتمام ورزيد و از افزايش مرض جلوگيرى نمائيد.
4_ از اسراف خود دارى كنيد گرچه در اّشاميدن گلاس شير و چاى يا مانند اّن از نوشيدنى ها باشد لذا اّنرا بدون ضرورت نياشاميد و از دخانيات بطور قطع خود را باز داريد.
5_ به نظافت و پاكيزگى در مسكن, لباس, طعام, جسد و محل كار عنايت خاصى مبذول نما زيرا كه بناى اسلام بر پاكيزگى استوار است.
6_ هميشه راستگوباش و هرگز دروغ مگو.
7_ به تعهد خود وفا كن و در هيچ شرايطى وعده خلافى منما.
8_ شجاع باش و بهترين شجاعت و مردانگى اظهار حق, پوشيدن اسرار, اعتراف به خطا, عدالت حتى در مورد خود و كنترول خود را در وقت غضب ميباشد.
9_ با وقار بوده و هميشه در امور جدى باش و وقار و بزرگوارى تورا از مزاح خوب و لبخند شيرين باز ندارد.
10_ حياء زياد و فهم دقيق داشته باش و بزودى در مقابل نيكى و بدى متأثر شو, تا به احساس اولى خرسند وبه احساس دومى ناراحت شوى, فروتن و متواضع باش اما بدون ذلت و زبونى و چنان مرتبه را خواهان شو كه بان بتوان برسى.
11_ دادگتر بوده و در تمام امور حكم عادلانه نما, غضب نيكى هارا از يادت نبرد, از خطاهاى خود غفلت نورز, خصومت و برخورد با كسى ترا از اعمال فضايل باز ندارد و دايم سخن حق بگو ولو كه بضرر خودت يا خويشاوندان و اقاربت باشد.
12_ هميشه با طراوت بوده و در خدمات عمومى تمرين نما و در پى  نيكبختى و سرور باش و در حد توان خود بديگران هميارى نموده, مريضى را عيادت, محتاج را كمك, ضعيف را مساعدت و مصيبت ديده را غم شريكى كن و دايم در اجراى امور خير سبقت جو.
13_ قلب مهربان داشته, كريم, سخاوتمند, و گذشت كننده باش, و با انسان و حيوان نرمى نما, با تمام مردم معامله خوب و سلوك حسن داشته و اّداب اجتماعى اسلام را مراعات كن, به خوردان شفقت وبه بزرگان احترام نموده و مجلس را وسعت ده, تجسس و غيبت مكن و در وقت وارد شدن  در جمعى و در وقت بيرون شدن اجازه نموده.
14 خواندن و نوشتن خوب بياموز و كتاب هاى اسلامى از موْلفين محقق را زياد مطالعه كن و براى خود يك كتابخانه هر چند خورد باشد بساز و در علم و فن خود تخصص حاصل نما اگر از اهل اختصصاص هستى, به امور اسلامى طورى اهتمام ورز تا موافق مقتضيات انديشه اسلامى حكم نموده بتوانى.
15_ اعمال اقتصادى را انجام ده هرچند, غنى باشى, در اجراى امور اّزادانه كار كن گرچه ضعيف, ناتوان باشى و خودت را بكارهاى ضرورى مشغول ساز هرچند سويه علمى تان بلند باشد.
16_ بر وظايف حكومت هيچ حريص نباش و وظيفه حكومتى را تنگترين دروازه هاى روزى حساب نما و اما اگر اّن وظيفه برايت اّماده شد بدور نينداز و از اّن شانه خالى نكن مگر اينكه با و جايب دعوت وارشاد در تعارض تام قرار داشته باشد.
17_ در اداء وظيفه ات از حيث توجه و عنايت بى پايان, حفظ و نگهداشت و عده هايت وعدم غش ونيرنگ بسيار حريص باش.
18_ حق خود را به نيكى تقاضا نموده و حقوق مردم را كامل و بدون نقصان و پيش از درخواست اّن و بدون تأخير اداكن.
19_ از قمار بتمام انواع  اّن دورى جوئيد, هر مقصديكه در وراى اّن باشد و از وسايل كسب حرام پرهيز كن هر چند فائده زيادى را ببار اّورد.
20_ از ربا در تمام معاملات دورى جو و مبادلات خود را كاملاً از ربا( سود) پاك نما.
21_ ثروت عمومى اسلامى را به پيشبرد برنامه  هاى اقتصادى اسلامى استخدام كن و به كسب و كار تلاش نموده و در اّمد خود را به هيچ وجه بدست غير مسلمان قرار مده و هرچه ميخوريد و ميپوشيد از توليدات كشور اسلامى خود استفاده نمائيد.
22_ در امور دعوت به استخدام مال اندك خود شركت  كن و زكات واجب را اداء نموده و حق معلومى را براى گدا و محروم تعين كن هر چند از نگاه ثروت ضعيف باشى.
23_ در خانه چيزى از ثروت خود را ذخيره نما هرچند كم باشد و اگر هيچ ثروت نداشتى در كسب فضايل و كماليات كوشش كن.
24_ در حد توانايى خود رسوم اسلامى را احياء و رسوم جاهلى را نابود ساز البته بايد در تمام شئون زندگى عملى شود از جمله احياء السلام عليكم, زبان عربى, تاريخ اسلام, فرهنگ اسلامى, و درحالت استراحت, خوردن, نوشيدن, از جاى اّمدن, بجاى رفتن, غم و مصيبت و سرور خرسندى وغيره بايد در فكر احياء ادات اسلامى باشى و در هم اّنچه ذكر شد در جستجوى احاديث بشتاب.
25_ با همه محاكم, قضات, روزنامه ها, گروه ها, احزاب و مكاتب و هئيت هاى غير اسلامى و اّنانيكه با انديشه اسلاميت مقابله ميكند قطع رابطه كن.
26_ هميشه خداوند را مراقب خود دانسته و اّخرت را ياد اّور شو و به سفر اّخرت اّماده گى داشته باش و مراحل رسيدن به رضايت خداوند به پيما و بسوى خداوند بواسطه عبادات نفليه مانندى تهجد و سه روز روزه هر ماه تقرب جو و ذكر خداوند رابه دل و زبان خود مداوم داشته و دعا كن و از خدا بخواه.
27_ خود را نيك و پاك ساخته و اكثر اوقات را با وضو سپرى كن.
28_نماز را صحيح بخوان و به اداء نماز در اوقات اّن مواظبت نموده و در حد امكان به حضور در مساجد و جماعت ها حريص باش.
29_ ماه رمضان را روزه دار و اگر توانايى مصارف حج را دارى حج خانه خدا برو.
30_ دايم نيت جهاد رابه دل داشته و شهادت را دوست بدار و در راه جهاد و شهادت در حد توان خود اّماده گى بگير.
31_ هميشه توبه و استغفار نما و از گناهان صغيره اجتناب كن چه رسد بگناهان كبيره وقبل از خواب لحظه فكر كن و اّنچه تا شب انجام داده اى محاسبه كن, در نگهداشت وقت حريص باش چرا كه وقت زندگى است و حتى يك جزء از وقت را بى فائده ضايع نكن و از شبهات پرهيز نما.
32_  بر نفس خود جهاد شديد براه انداز تا رهبرى باّن  برايت اّسان شود و نگاه خود را كوتاه كن و جنبه عاطفى خود را در كنترول قرار بده و در مقابل كششهاى غريزه نفسانى مقاومت نما و هميشه نفس خود را بطرف  حلال و پاكيزگى سوق بده.
33_ از شراب و هر مست كننده و سست كنندهء با تمام انواع و القاب اّن بطور قطع اجتناب نما.
34_ از رفيقان و دوستان بدوفاسد و از جاهاى معصيت و ناهجارى دورى جوئيد.
35_ بجا هاى لهو و بيهوده نزديك مشو و بضد اّنها مبارزه ن و مظاهر رياء و تكبر را به تمام معنا از خود دور ساز.

نوشته: شهيد حسن البنا (رح)
ترجمه: عبدالخالق احسان

Afghan School Textbooks

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب