مسؤولیت شناسی رمز پیروزی

شناخت مسؤولیت و رسالت دینی و انسانی و رسیدگی به آن و در نظر گرفتن قوانین و مقررات در پیشبرد و اجرای وظایف محوله، بدون شک انگیزه یی است برای استواری و بر قراری نظم و پیشرفت کار به روال طبعی اش و به انحراف نرفتن نظام؛ اگر نظام کائنات، بر خلاف مسیر و اصول تعیین شده حرکت نماید و یا از نظام و سیستم خود سرپیچی کند ، بی تردید این خلاف ورزی کائنات از مسیرش و از مسؤولیت و وظیفه یی که خداوند بر دوشش گذاشته، بر نابودی و فنای دنیا می انجامد. به همین گونه و بر اساس این حدیث مبارک: کلکم راع و کلکم مسؤول عن رعیته. هر قشر در دایره خودش به طور طبع و حتم مسؤولیتی دارند و نظامی در نحوه پیشبرد آن دارند و موفقیت همان قشر درآن است که وفق همان نظم و زیر چتر قوانین طبعی و وضعی خویش روان باشند و اگر از آن تخطی ورزند، بساط پیشرفت، موفقیت و بقای آرامش خود را برمی چینند.

12127
بناء، موفقیت و آسایش و کامگاری هر کس و هر طیف در رسیدگی به طور بهتر و شایسته تر به وظایف و مسؤولیت های شان است، چه آنکه مسؤولیت اداری باشد و چه وظیفه تجاری و… اعم از آنکه دایره کار و مسؤولیت بزرگ باشد یاکوچک، اگر مدیر و رئیس، قوانین طبعی و نظام وضعی و سیاست و جرأت ویژهء اداری را در نظر نگیرد، هشدار، وعده، شناخت، روابط، رشوت، عصبیت، مسامحه، بی اعتنایی، سود مالی و… فکر و اندیشه شان را وادار به زیرپا کردن حقایق و قوانین، عدالت و انصاف نماید، پیشاپیش بایست جنازه همان اداره، منصب و مسؤولیت را خواند.

نتیجه بی اعتنایی در برابر مسؤولیت:

به همین سان، اگر دانشمندان و اساتید مراکز تعلیمی و متعلمین و دانشجویان از شناخت وظیفه و انجام آن بگونه شاید و باید، طفره روند و به مسؤولیت خود رسیدگی نفرمایند، حیثیت و مقام فرازمند و ارجمند خویش را با خاگستر همبستر ساخته و شاخسار موفقیت و سعادت، تحقق آرمان ایمانی و انسانی شان طراوت و شادابی خود را از دست می دهد، زیرا، مسؤولیت در حقیقت امانت است و راه نجات و سعادت در گره پاسداری از آن و سپردنش به طورسالم، به اهلش نهفته است، چون خداوند دستور میدهد که امانت را به اهلش سپارید.

بنابرین، مقام استادی امانت است و مسند اداری امانت است. آنگاه انسانی می تواند که موفقانه از زیر بار این امانت و رسالت بدر شود که بگونه بایسته و شایسته و آنچه که مقتضای واقعیت است به آن رسیدگی نماید و اهمال آن و تغافل و تجاهل در انجام دادن آن و یا ناقص و عیب آلود تحقق بخشیدن همه مسؤولیت ها خیانت در امانت، جفا به رسالت و بازی با وجدان و ستیز با قرآن است. لذا، آنانی که جویای رشد در دنیا و سعادت در روز رستاخیز هستند، بر ایشان است که خود، دایره کار و صلاحیت، وظایف و مسؤولیت های خویش را بشناسند و به ادای آن توجه لازم نمایند، این است راه و راهکار رسیدن به ستیغ موفقیت و کامیابی.

خداوند همه ما را توفیق دهد که به مسؤولیت های فردی، فامیلی، اجتماعی اعم ازتجاری، تربیتی، تدریسی، تحصیلی ، اداری و… موفقانه رسیدگی نماییم.

نقیب الله حمید

your ads

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe



ترنم یوتیوب چینل

نوې ویدیو هره ورځ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب