قرآن را با دقت شنیدن

بادقت شنیدن:

وقتی قرآن قرائت میشود ، بادقت گوش فراداه و خواموش باش. واین چیزیست که قرآن خودش امر میکند.
” وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (٢٠٤) ( الاعراف 7:204 )

” و چون خوانده میشود قرآن پس گ.ش نهید بسوی آن و خاموش باششید تا مهر بانی کرده شود بر شما.”
هنگامی که قرآن تلاوت میشود واضحاً باید که خاموش بود ، اما در زبان عربی کلمۀ که برای گوش دادن استعمال میشود ، صرف دلالت به یک عمل فزیکی نمی کند ، بلکه دلالت به یک حالت خاص توجه ورضاء نیز میکند.
هدف از گوش فرادادن شنیدن است و آن اشاره است به رضای پروردگار و قبولش.
بناءً ، نباید هیچ نوع سر پیچی بااین دستور صورت بگیرد ؛ زمانی که قرائت قرآنکریم توسط شخص و یا از طریق کست صورت میگیرد ، نباید صحبت و سرگوشی بعمل آید ؛ ازگذاشتن کست قرائت قرآنکریم منحیث موزیک بگروند و انجام دادن مسایل دیگر خوداری بعمل آید ؛ ، زمانی که هیچ کسی به آن توجه نه نکند ، نه باید کدام مجلس ویا نمایش با تلاوت قرانکریم افتتاح شود.
بعضی از فقها حتی نمازخواندن را ، هنگامی که قرآنکریم با آواز بلند در نزدیک شما خوانده شود ، حرام می دانند.
هکذا این قائده متضمن است که کسی که قرآن می خواند باید آواز خود را پائین آورده و خواندن خود را آهسته بسازد تا مزاحمتی نباشد برای کسانی که در نزدیک او هستند .
چه نیکوئی با همسایگان یکی ازحقوق همسایه است. گذشته ازآن ، در صورتیکه بسیار خواهشمند نباشند ، نه باید شنیدن بالای دیگران تحمیل شود .
خواهش از دیگران ، بخصوص آنهائیکه میتوانند صحیح و با آواز خوش قرآن را قرائت نمایند ، و بعداً گوش دادن به آن ، نیزیک عمل بسیار پسندیده است.
از همین رو بود که محمد ص نیز از صحابۀ جلیل القدر شان خواهش می نمودند تا قرآن رابراش قرائت نمایند.
از ابن مسعود ( رضی الله عنه ) روایت شده که محمد ص بمن گفت که:” قرآن را بر من بخوان . من گفتم:یا رسول الله من بر شما بخوانم در حالیکه بر شما فرو فرستاده شده است ؟ فرمود:” من دوست دارم که آنرا از غیرم بشنوم . و من برای شان سورۀ نساء را خواندم تا اینکه به این آیه رسیدم ( فکیف اذا جئنا من کل أمة بشهید و جئنا بک علی هؤ لاء شهیدا ) ” پس چگونه است حال روز محشر آنگاه که از هر طایفه گواهی آریم و ترا ( ای پیامبر) بر این امت بگاهی خواهیم “. فرمود:” حالا بس است . ” و من بسوس شان نگریسته دیدم که چشمان شان اشکبار است .”
گربستن محمد ص از روی شفقت بر امتش بوده ، زیرا او شاهد حق است و امتش هم از گناه خالی نیستند .
چیزی را که محمد ص به این ارتباط گفته اند بخاطر بسپارید:
” کسی که یک بار یک آیۀ از قرآن را بشنود ، برایش دوبرابر مزد است ، و کسی که آنرا بخواند ، در روز محشر برایش روشنائی است . ” ( احمد

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب