دلایل ناهنجاری‌های به بارآمده ناشی از تلفن

«پیشگیری و درمان»
از میان فتواها و پژهوش‌هایی که در مورد بسیاری از دختران و پسران جوان مطرح شده است، ما در اینجا به طور خلاصه به نکات مهم و دلایل ناشی از ناهنجاری‌های تلفنی اشاره می‌کنیم.
1- عدم تعهدات دینی و ضعف ایمان و این محوری است که اغلب مشکلات اجتماعی پیرامون آن دور می‌زند، و این همان موضوع بحث ماست.
2- فقدان عشق و احساسات دوران جوانی خواه از جانب دختران و یا پسران باشد.
3- فراغت، و آن دردی مزمن است که بیشتر مشکلات را به بار می‌آورد، و جوان نیازمند مراقبت شدید از آن است تا بتواند در زندگی جهت سالم‌ماندن خود و جامعه اش بیشتر از آن استفاده کند( ).
4- وسایل ارتباط جمعی که مخربند تا سازنده امثال روزنامه‌ها و مجلات و فیلم‌های مبتذلی که ارائه‌کننده صحنه‌های مهیج و حرامی است که امیال جوان را به سوی خود سوق داده و او را مشتاق بی‌حجابی و بی‌بند و باری و بی‌حیای می‌کند، و علاج اینگونه بیماری‌ها راهنمائی جوانان به پرکردن مفید اوقات فراغت و متوجه‌کردن آنان به خطرات اینگونه وسایل است.
5- دوستان ناباب و این از مهم‌ترین عواملی است که منجر به افتادن جوان در تور بیماردلانی تلفنی و دچارشدن به مشکلاتی است که تا پایان حیات باید ننگ آن را چون زنجیری بر دست و پای خود احساس کند، و درمان این بیماری نیازمند توجیه جوان در دوست‌یابی و عدم تعجیل در انتخاب دوست می‌باشد( ).
6- عدم تربیتی که براساس قرآن و سنت باشد، و علاج این نیز خواندن کتاب‌های تربیتی مهم و مؤثری چون کتاب شیخ محمد الدرویش می‌باشد.
7- ضرورت وجود مجازات سخت و کافی برای مرتکبین اینگونه کارهای زشت و پست تا سدی در مقابل اینگونه اعمال باشد.
8- الگوسازی درست جهت رد اقتداء به منحرفین و متمایل‌شدن به افراد نیک و صالح امثال داعیان و اصلاحگران.
9- پرده‌برداشتن از دروغ‌هایی که از طریق بیان قصه‌های عشقی و خیالی و تلفنی و غیره که بین دو نفر منجر به ازدواج آنها شده است که هدفی جز اشاعة فحشاء و فساد ندارد.
10- ضعف زن در مقابل اشتیاق و نیاز مبرم نسبت به ازدواج، زن وقتی که احساس کند که زمان ازدواجش گذشته و از همسن و سالانش عقب مانده است، این احساس او را وادار به رفتن در مسیر اشتباه می‌کند، اما این طرز تفکر و فهم غلط تنها با توجیه و ارشادهای آگاهانه در این زمینه که ازدواج هر انسانی بستگی به تقدیر و سرنوشتی است که خداوند برای او مقرر نموده است، و در خانواده‌ها نیز دختران جوان را باید به دعا و راز و نیاز خالصانه با خدا تشویق نمود و به آنها فهماند که تنها باید از خداوند درخواست نمایند که به آنان همسری صالح و خوب عطا نماید.
11- عدم‌پرداختن رسانه‌های جمعی با شیوه مناسب به اصل موضوع و مداوای این مسئله نمایش‌دادن برنامه و کنفرانس‌های مختلف برای هشداردادن و آگاهی و توضیح خطرات این کارها.
12- خروج زن بدون محرم به بازارها و اماکن عمومی، و این همان چیزی است که خطرات زیادی را برای زن دربر دارد و به راحتی زن را در دام فساد می‌اندازد.
و برای جلوگیری از این کار نیاز به بالابردن سطح آگاهی افراد جامعه نسبت به اینگونه مسائل می‌باشد که همراهی زن با یک محرم به هنگام خروج از خانه به مکان‌های عمومی الزامی است.
13- اگر بین اولیاء فرزندان عاطفی وجود داشته باشد باید آن را برداشت و اولیاء باید مقداری از وقت خود را در اختیار فرزندان بگذارند و از حال آنها بپرسند، کارهای‌شان را زیرنظر گرفته و دوستان و علایق فرزندان‌شان را بشناسند، و هرگاه در مسیر زندگی‌شان احساس خطر کردند آنها را متوجه کرده و به آنها آگاهی بدهند.
14- عدم درک صحیح از عواقب و خیم این انحرافات و دنباله‌روی از شهوات دوران بلوغ و امیال و احساسات بدون تفکر علاج اینگونه مسائل مواضبت دورا دور و مراقبت‌های متعادل از جوان همراه با راهنمایی و ارشادهای سالم و موعضه‌های حسنه و نیک می‌باشد.
15- تقلید کورکورانه به ویژه تقلید از آنچه که در فیلم‌های مبتذل (استالاکیتت) به نمایش گذاشته می‌شود که اعمال خودسرانه بازیگرانش را به عنوان قهرمان و جوانمرد به تصویر می‌کشد و بازیگران زنش را به عنوان فردی آزاد و مشهور نمایش می‌دهد، و با این اعمال ذهن جوان بیننده را تخریب می‌نماید، و راه علاج آن نیز هشدار‌دادن به نسل جوان نسبت به خطرات اینگونه اقدامات و بیان اشتباهاتی است که در پیروی و الگوبرداری از اینگونه افراد وجود دارد.
16- عدم استفاده صحیح از تجارب گذشتگان و انسان‌های صالح و بدون تعمق و فکرکردن گذشتن از سرگذشت بزرگان.
17- تابع احساسات بدون فکر و اندیشه بودن مخصوصاً دخترانی که تازه به دوران بلوع رسیده اند.
اگر کمی تابع خود می‌بودند به راحتی می‌فهمید که راهی را که در نظر گرفته اند به ترکستان است، و نتیجه‌ای جز هلاکت و گمراهی دربر ندارد.
18- علاقه‌مندبودن به کشف چیزهائی که عواقب آن مشخص نیست و تمایل به انجام کارهای ممنوع از قبیل عشقبازی‌های احمقانه‌ای که گفتگوهای عاشقانه تلفنی نیز جزئی از آنها است.
19- رواج غلط این تفکر که آشنایی قبل از ازدواج به آن روش الزامی است، و این اندیشه متأسفانه در جامعه‌های اسلامی‌مان نیز رسوخ کرده، و دشمنان اسلام این تفکر را صرفاً به منظور ترویج فساد در زمین انتشار داده اند.
20- فقدان حساسیت عرف جامعه و ضعف حیا و عفت و آبروداری نزد بیشتر مردم، و این در حالیست که خودکشی نزد عرب بسیار آسانتر از پرده‌دری و بی‌آبرویی زن می‌باشد، و چه بسیار جنگ‌هایی که به علت به خطرافتادن آبروی یک زن به پا شده است.
21- کوتاهی‌کردن بسیاری از زن و شوهرها در قبال وظایفی که خداوند برای آنان مقرر نموده از قبیل ابراز محبت نسبت به یکدیگر و تبادل دیدگاها و گفتارهای عاشقانه و صحبت‌های پاک و دلنشین.
و این از جمله دلایلی بود که بنده توان جمع‌کردن آن را داشتیم، و این همان اسبابی است که منجر به ارتباطات حرام از طریق تلفن می‌شود.


از کتاب عواقب دردناک ارتباطات تلفنی نامشروع

مؤلف: محمد عبدالعزیز الحمیدی
مترجم: عبدالله پاسالاری

Afghan School Textbooks

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe



ترنم یوتیوب چینل

نوې ویدیو هره ورځ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب