عوامل سعادتمندي انسان

همانسان كه كنترل اعضاى ظاهرى، بر تو واجب است، سركوب نفس‏سركش، و كنترل تمايلات نفسانى نيز واجب است، بدينسان بايد نفس‏خود را تأديب، تزكيه و تطهير نمائى، زيرا نفس شايسته‏ترين چيز است‏اگر براى اصلاح آن تلاش كنى، و خطرناكترين چيز است اگر فراموشش‏نمائى و يا از آن غافل بمانى.
خداوند سبحان مى‏ فرمايد:
وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى‏ * فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَى. ‏
و آن كس كه از مقام پروردگارش ترسان باشد و نفس را از هوا باز دارد  قطعاً بهشت جايگاه اوست.
و باز مى‏فرمايد:
وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا * فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا * قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا * وَقَدْخَابَ مَن دَسَّاهَا.
يعني قسم به جان آدمى و آن كس كه آن را آفريده و منظّم ساخته * پس فجور و تقوا رابه او الهام كرده است كه هركس نفس خود را پاك و تزكيه كرده، رستگار شده *وآن كس كه نفس خويش را به گناه آلوده ساخته، نوميد و محروم گشته است.
بزرگان دين مي فرمايند:
»خداوند پيامبرش را به‏مكارم اخلاق، اختصاص و ويژگى داد پس خود را امتحان‏كنيد و اگر از مكارم اخلاق برخوردار بوديد، خدا را سپاس گوئيد و از او مكارم‏فزونترى را بطلبيد.
ده چيز مهم را مدنظرگيريد: يقين، قناعت،شكيبائى، شكر، بردبارى، حسن خلق، سخاوت، غيرت، شجاعت ومروّت.
علماي اخلاق مي گويند:
اسلام برهنه است، پس حيا لباس او، وفا زينت او، عمل صالح مروت او،وپرهيزكارى ستون آن است
سزاوار است شخص مؤمن، هشت خصلت را داشته باشد: در سختى‏هاوتحوّلات، با وقار و متانت، در بلا و مصيبت، شكيبا، در راحتى شكرگزار و به‏روزى خداوند، قانع باشد، بر دشمنان ستم نكند، براى دوستان مشقّت ايجاد ننمايد.بدن او از جهت او در رنج و زحمت امّا مردم از او راحت باشند. به يقين دانش دوست مؤمن، حلم و بردبارى  وزير او، عقل و خرد فرمانده سربازان او، مدارا برادر او و نيكى كردن پدر اوست.

تهيه: حميد

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe

YouTube video

Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب