راهكارهاي براي جلوگيري از مشكلات خانوادگي

طبعاً آنگاه كه انسان در بحرمشكلات و دشواري ها فرو مي افتد، فروتني و تواضعش در برابر خدا بيشتر مي گردد و در عبادت و نيايش خود افزوني مي آورد و اخلاص و صداقتش در عمل نيز فزوني مي يابد. بناء، پيش شدن برخي مشكلات زايشگر و پي ريز برخي منافع و مصالح قرار مي گيرد.

بنابراين، راه يابي برخي مشكلات به محيط خانواده ها، دسته يي از منافع را نيز بر مي انگيزد، در صورتي كه زوجين از انرژي صبر و بردوباري بهره مند باشند. و خانواده يي سعادت مند مي باشد كه بر همان مشكلات فايق آيند و راه بيرون رفت و راهكار زدودن دشواري ها و مشكلات پيش آمده را درست سنجيده به منصه تحقق بگذارند و خويشتن را از آن برهانند، چون براي هرمرض، خداوند دوا و راه علاج آفريده است.
پس در اين مقال برخي راهكارها و راهبردهاي حل مشكلات و پرابلمهاي خانوادگي را به قيد نگارش مي آورم:
1- مساعدت و همكاري زن و شوهر برتقويت ايمان و نهادينه كردن ارزشهاي اسلامي در محيط خانه:
يكي از عوامل و انگيزه هاي كه نمي گذارد مشكلات در داخل خانه راه يابد، همانا داشتن ايمان قوي زوجين است كه اين امر، در فراگيريث ارزشهاي اسلامي و تحكيم و تطبيق نظام اسلامي مربوط محيط خانه، و درك و شناخت همديگر، ومعيار قراردادن ارزشها و واقعيت ها در برخورد هاي خانوادگي و پيش آمدهاي فاميلي و روابط زناشوهري بدست مي آيد.

2- صبر و بردوباري:
چون صبر كليد حل مشكلات در تمام ابعاد زندگي است و تشكيلات كوچك خانه كه در واقع بخشي از زندگي اجتماعي انسان است، طبعا مشكلات و دشواري ها گهگاهي به آن راه مي يابد نزاكت هاي جانبين و سليقه هاي ويژه زن و شوهر در برخي اوقات منجر به زايش كشمكش ها ميان شان قرار مي گيرد، دراين جا، نبايد زن و يا شوهر زودتر به دام احساسات منفي خود گيرآيند و دست به واكنش سريع غير عقلاني يازند و شيرازه خانواده خود را از هم بپاشند. خداوند دستور ميد هد كه واستعينوا بالصبر والصلوة. يعني در هنگام دچارشدن به مشكلات و گيرآمدن در چاه و چال سختي ها و مصائب به گزينه صبر و نماز برگرديد و احساسات خود را كنترول كرده به خدا رجوع نماييد و از اوتعالي راه حل مشكل خود را جويا شويد. همچنان رسول الله صلي الله عليه وسلم مي فرمايد: هرمردي كه در برابر اخلاق زشت همسرش صبر برمي گزيند خداوند به پيمانه ي اجر و پاداشي براي ايوب عليه السلام در عوض صبرش در مقابل سختي و آزمايش الهي داده بود، براي وي ميدهد و هر زني كه در برابر اخلاق زشت و مواصفات نكوهيده شوهرش صبر نمايد خداوند به همان پيمانه ي از اجر و پاداش كه براي بي بي آسيه بنت مزاحم و زن فرعون داده بود براي وي نيز نصيب مي گرداند.

3- برخورد شايسته و نيكو در برابرهم:
زن و شوهر در زندگي خود جزء همديگر به حساب مي آيند و هدف زندگي شان با همديگرگره خورده است و سعادت شان وابسته به يكديگر شان شده است. بناء، زماني اين هردو مي توانند كه اززندگي آرام و پرآسايش بهره مند شوند كه در برابرهم برخورد شايسته داشته باشند. خداوند مي فرمايد: و انفقوا في سبيل الله و لاتلقوا بايديكم الي التهلكه و احسنوا ان الله يحب المحسنين. يعني در راه خدا انفاق نماييد و خويشتن را با دستان خود( با عملكردزشت خود) به هلاكت نيندازيد و نيكي نماييد و خداوند نيكوكاران را دوست دارد.

نيكي كردن زن و شوهر به همديگر شان اساسي ترين ابزار استحكام نظام خانه و بهترين راهبرد براي تقويت بنياد خانواده و مهم ترين فاكتور افزايش بخش محبت و صميمت، مساعدت و معاونت با همديگرشان قرار مي گيرد.
دكتور محمد بن عبدالغفار مي نويسد: هريك از زن و شوهر طبعاً در تلاش داشتن زندگي شايسته ، مرفه و آسايشمند هستند و هركدام ايشان از خود تكاپوي لازم و مساعي بيشتر بخرچ ميد هند تا خشنودي و رضايت يكديگر خود را به دست آورند. من درزمينه تحقق و عينيت يافتن اين مامول چنين توصيه مي نمايم كه زوجين اگر خواستار خشنودي سازي يكديگرند بايد كه امور زيرين را درزندگي روز مره خويش به كار برند: حسن ملاقات و معاشرت، احترام متقابل، و ارج گذاشتن به رأي و نظر يكديگر، بكارگيري مسامحه و چشم پوشي در برابر لغرشهاي يكديگر، تعاون و مساعدت در امور خير، رسيدگي به امور منزل، گريز و پرهيز از آنچه كه نزاع و اختلاف را بر مي انگيزد و موجب زايش نا آرامي قرار لمي گيرد و فضاي مطمئن و محيط سالم خانه را متشنج و پرتنش مي سازد. خداوند مي فرمايد: وعاشرون بالمعروف فان كرهتموهن فعسي ان تكرهوا شيئا و يجعل الله فيه خيرا كثيرا. يعني با زنان تان به گونه نيكو و شايسته زندگي نماييد و اگر آنان را بر مي انگاريد مي شود در آنچه كه شما از آنها بد مي بريد خداوند در همان چيز براي شما خير ومنفعت زيادي را قرار داده باشد.

4- صداقت در كار و عمل:
وقتي كه پديده هاي نكوهيده و گجسته مكر، فريب و دروغ به درون خانه راه  نيابد و زوجين ازبكارگرفت اين واژه هاي تنش زا و بحران آفرين و خانه برانداز گريز نمايند و از صداقت در برابرهم استفاده كنند و در كارهاي خود شفافيت داشته باشند، آنگاه است كه ديگر موريانه تبهگر اختلافات به ريشه نهال محبت زناشوهري شان راه نمي يابد و هيچگاه بدنه زيباي خانواده را سم اژدهاي سليقه ها و نزاكت هاي برخواسته از تفكرات ويژه شخص، و نزاع ها ناشي از نفاق افگني بيرون از خانه نمي آزارد.

5- مشاورت و مشاركت در امور مربوط خانه:
نظام خانواده از اين دو تكوين و اساس يافته است. بناء، بقاي اين نظام وابسته بلاترديد دارد به آنكه در برخي موضوعات با هم ديگر مشورت و تبادل رأي داشته باشند و حرفهاي همديگر را وقعي گذارند و از تكروي و ناديده گرفتن راي صواب و درست جانب مقابل اجتناب ورزند و آن ديدگاه كه به حقيقت و به منفعت خانواده تمام مي شود را برگزينند.

نقيب الله حميد

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe

YouTube video

Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب