حکم کار کردن درشرکت های غیرمسلمانان

سوال: بنده در یک از کمپنی های امنیتی که مربوط کشور انگلستان میباشد در بخشی اداری آن کار مینمایم من درمقابل کارم مقداری پول را به دست می آورم که از آنتریق نفقه فامیل را می نمایم و میخواهم نظرشما را داشته باشم آیا جواز دارد یا خیر . تشکر

تهیه: بخش افتا و مشورت های دینی اصلاح آنلاین

علیکم السلام
امید موفق باشد و خداوند برای تان اجر بدهد که در جستجوی مسایل دینی خود هستید.
برادر عزیز در پاسخ به پرسش شما بهتر است که یک نوشته علمی جناب دکتور یوسف قرضاوی که عالم ممتاز معاصر هستند و همیشه قضایا را منصفانه و بادید درمیانه و با درنظرداشت شرایط حاکم کنونی در جهان و وضعیت نابه سامان مسلمانان و مصالحی که امروز به آن نیازمندیم  به بررسی و تحقیقی می گیرد خدمت شما تقدیم کنیم و اگر به این هم گره  سوال شما گشوده نشد بازهم در خدمت هستیم.

جناب قرضاوی در مورد چنین می نگارد:
استخدام  در ادارات دولتی یا در مؤسسات و شرکت ها و… وقتی مباح  وبلامانع است که خدمت در این شغل موجب زیان به مسلمانان نباشد، پس حرام است کار افسر یا سرباز مسلمان در ارتشی که در حال جنگ با مسلمانان است، بر مسلمان حرام است در مؤسسه و کارخانه ای کار کند که در آن اسلحه ای ساخته می شود که علیه مسلمانان از آن استفاده می گردد، مسلمان حق ندارد در حکومتی کار کند که با مسلمانان در جنگ و مبارزه است و همچنین استخدام در هر شغلی که موجب کمک به ظلم و یا ترویج و تقویت حرام باشد مانند کسانی که در مؤسسات رباخواری یا کارخانه های مشروب سازی یا کاباره ها استخدام می شوند، مغایر با دستورات اسلام است و بهانه این اشخاص که می گویند ” مستقیماً با مواد حرام سر و کار نداریم و مثلاً تنها کارهای ساختمانی یا دفتری یا نگهبانی آنها را انجام میدهیم” به هیچ وجه پذیرفته نیست.
یکی از اصول اسلام این است که اعانت و کمک به حرام، حرام است و بدین خاطر است که حضرت رسول الله صلی الله علیه وسلم شاهد  و نویسنده ربا را مانند ربا خوار ملعون معرفی کرده است و شراب ساز و ساقی آن را مانند شراب نوش مورد لعن قرار داده است.
این موضوع وقتی است که اضطرار و ضرورتی در بین نباشد اما اگر مسلمان چاره ای نداشت و زندگی او و خانواده اش به هیچ وجه از طریق دیگری تأمین نشود بنا به قاعده ضرورت و ناچاری و اصل عسر و حرج که محظورات را به قدر نیاز مباح می نماید، چنین شغلی برایش مباح است به شرط آنکه قلباً از آن متنفر باشد و در تلاش باشد که هرگاه کسب حلالی به دست آورد آن شغل را ترک نماید.
لازم است مسلمان از کار کردن در جاهایی که شبهه دار است و موجب ضعف دین و اعتقادش می گردد به کلی دوری جوید هرچند بتواند پول و ثروت زیادی در آنجاها به دست بیاورد. رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرماید: “دع ما یریبک الی مالایریبک”
یعنی چیزهایی که تو را به شک و تردید می اندازد ترک کن و آنچه که در ان شک نداری انجام بده.
و دکتور در جای دیگری می نویسد که اسلام به پیروانش اجازه نداده است که هر طوری که بخواهند و از هرطریقی که برای شان میسر شود، مال کسب کنند بلکه با توجه به رعایت مصلحت جامعه اسلام در بین کارهای مشروع و نامشروع فرق گذارند و این فرق بر اساس این اصل کلی است که علما می گویند: هرکسبی که استفاده فرد از آن جز به زیان دیگری حاصل نمی شود نامشروع است و کسبی که تبادل منفعت براساس رضایت طرفین و عدالت باشد مشروع است.
دکتور می نویسد که مفسرین قرآن کریم در تحت آیه لاتقتلوا انفسکم نگاشته اند که کسی که به خاطر نفع شخصی، دیگری را متضرر می نماید مثل این است که خونش را ریخته و او را کشته باشد و در نتیجه راه هلاک و نابودی خود را نیز هموار می سازد.
(برادر عزیز خود می توانید در پرتو این نوشته جناب دکتوریوسف وضعیت خود را به مطالعه گیرید که کار شما در آن جا در کدام کته گوری قرار می گیرد و خود به داوری و قضاوت با درنظرداشت نحوه و نوعیت کار خود بپردازید)

your ads

Afghan School Textbooks

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe

YouTube video

Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب